Hejsan! new StreamWriter(fsFile) Hej, ja jag testade de men problemet kvarstår. Öppnar jag upp filen i EditPlus så ser man att den är i UNIX-format. Inga andra förslag? Tror det är fel på EditPlus har haft samma problem.Kolla i notepad. <b>>Vad exakt är unix-format? Är inte det ascii?</b> CR LF har ingenting med encoding att göra.. > Radbryt är inte samma. Antingen är det omvänd ordning eller så är det bara ena av CR och LF. <b>>CR LF har ingenting med encoding att göra.. </b>[C#] Encoding?
Jag har ett litet problem här när jag skriver till fil. Filens format är UTF-8 men jag vill ha den i ASCII. Vet att det finns en klass som heter Encoder men jag ser inte hur (eller om det är möjligt) jag kan applicera den i mitt sammanhang.
Del av min kod:
FileStream fsFile = new FileStream(aSaveFileDialog.FileName, FileMode.OpenOrCreate);
StreamWriter sw = new StreamWriter(fsFile);
sw.WriteLine(strFileToExport);
sw.Close();
Någon som vet?
// NickeSv: [C#] Encoding?
borde du kunna byte ut mot:
new StreamWriter(fsFile, System.Text.Encoding.ASCII) //Tror den hetter så, det är i alla fall väldigt likt dettaSv:[C#] Encoding?
// nickeSv:[C#] Encoding?
Går att tala om i EditPlus vilket format man vill öpna med.Sv:[C#] Encoding?
Radbryt är inte samma. Antingen är det omvänd ordning eller så är det bara ena av CR och LF.Sv: [C#] Encoding?
.NET under Windows skriver väl alltid radbryt som CR+LF (default)Sv: [C#] Encoding?
Var vad jag trodde. Blev dock förvirrad av vad han sa :/Sv:[C#] Encoding?
Nej, nej, inte med encodingen. Därför så borde det inte ha något med det att göra.