Komma jag åt dynamiskt skapade komponenter. Du bör spara objekten i någon array/lista i en variabel i din klass ("formen"), sedan kan du komma åt dem ganska enkelt. Du bör dock veta att du inte bör anropa metoder i windows forms ifrån andra trådar än där du skapade sakerna, eller med andra ord, om du skapar någonting i en tråd så är det den tråden som ska styra det du skapat (bara windows forms), har ingenting med .net att göra utan windows. Du får titta på .Invoke/.BeginInvoke-funktionerna på System.Windows.Forms.Control (eller om det nu var Form?) för mer information. skriver så här i en foreach loop skriver jag: Det är bättre om du skapar en ny collection med bara dina notifyicons än att använda den generella components-saken som redan finns då andra komponenter än dina notifyicons kan läggas till i den. Och då blir det problem...Komma åt dynamiskt skapade komponenter
Har flera NotifyIcons som jag vil ändra värde på i en Thread men vill ändra värdet på alla NotifyIcons.
Men dom är skapade dynamiskt så jag kan ju inte kalla på dom via deras namnSv: Komma åt dynamiskt skapade komponenter
Sv:Komma åt dynamiskt skapade komponenter
this.components = new System.ComponentModel.Container();
System.Windows.Forms.NotifyIcon NotifyIcon1 = new System.Windows.Forms.NotifyIcon(this.components);
NotifyIcon1.DoubleClick += new System.EventHandler(this.notifyIcon1_DoubleClick);
notifyChart.NotifyIconObject = NotifyIcon1;
Kan man inte komma åt den via System.ComponentModel.Container() ??Sv:Komma åt dynamiskt skapade komponenter
NotifyIconChart Inst= (NotifyIconChart)components.Components[1];
Inst.Value1=100;
Kommer jag åt första NotifyIconChart.Men hur kommer jag åt dom andra?
Skriver jag tex. Components[0]; så är det en NotifyIcon.Sv: Komma åt dynamiskt skapade komponenter
För att komma åt rubbet i din collection
foreach(NotifyIcon ni in _collectionen_)
{
//ni är en notifyicon
}