Jag har två stycken listboxar som jag fyller med lite info från en databas. När jag väljer något, oavsett i vilken av de två listboxarna det är, så skall även den andra listboxens item med samma value markeras. Har tyvärr ingen kod att komma med just nu men jag skulle rekommendera dig att kolla på JavaScript för att lösa det här, om det nu handlar om en webblösning vilket jag antar? Om inte så får du ignorera det här svaret :-) Jobbar du med en Win App så får du en event vid ändring. Fånga det & ändra den andre listboxen. På listboxarnas indexchanged event kör du en loop som loper igenom alla raderna i den andra listboxen och markerar dom som skall vara markerade. I metoden som anropas när du klickar på ett listitem: Skall kolla på det under dagen, tack för svaren så länge! Det gäller en web app föresten... Funkar ju fint, tack för hjälpen!select i en listbox vid index.changed i en annan listbox
Några bra ideer om hur?Sv: select i en listbox vid index.changed i en annan listbox
Sv: select i en listbox vid index.changed i en annan listbox
Events & delegater kommer lösa ditt problem :)
Har inget bra exempel. Men det löser en hel del knutar när du väl kommer fram till hur det fungerar :)
/Micke SSv:select i en listbox vid index.changed i en annan listbox
private void listbox1_SelectedIndexChanged(object sender, System.EventArgs e)
{
if(sender.Equals(listbox1))
listbox2.SelectedValue = listbox1.SelectedValue;
else
listbox1.SelectedValue = listbox2.SelectedValue;
}
Eventet onclick ska anropa denna metod för både listbox1 och listbox2.
Sv:select i en listbox vid index.changed i en annan listbox