Jag kör denna koden både på listView1,listView2 och det funkar då dom är System.Xml.XmlBoundElement.Men listView3 är av typen System.Xml.XmlText och då får jag fel: XmlText har inga attribut. Mitt textelement har ju en attrubut nej, text element <b>har inte</b> attribut. Det har jag testat med men då får jag testforum som text.så då går den ett steg för långt upp.Komma åt Attributen i System.Xml.XmlText
Object not refrenc to.... på rad 4. Varför kan jag inte komma åt Attrbiten på System.Xml.XmlText?
private void listView3bind(XmlNode node)
{
int i = 0;
foreach(XmlNode no in node)
{
listView3.Items.Add(no.Attributes[0].Value);
listView3.Items[i].Tag = no.LocalName;
i++;
}
}
Sv: Komma åt Attributen i System.Xml.XmlText
<foo>innehållet</foo>
i exemplet är "innehållet" en XmlText nod
Sv:Komma åt Attributen i System.Xml.XmlText
så här ser men XML ut:
<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<forum>
<testforum titel="testforum" datum="2005-01-01" admin="ehel" editDatum="2005-01-01" info="Ett testforum">
<testina rubrik="ett litet test" user="ehel" datum="2005-01-01">Här kommer lite test som skall visas i forumet.</testina>
<testinb rubrik="två litet test" user="ehel" datum="2005-01-01">....Här kommer lite test som skall visas i forumet.</testinb>
</testforum>
</forum>
Sv: Komma åt Attributen i System.Xml.XmlText
Dina XmlElement (testforum, testina, testinb) har attribut.
Xml fungerar på det sättet att t.ex. elementet testinb som är XmlElement, har attributen rubrik, user samt datum (med respektive värden). Dessutom har testinb ett barn, (ChildNode) av typen XmlText med .Value "....Här kommer lite test som skall visas i forumet."
Alltså, du är en nivå för långt ner om du vill hitta attributen, testa med .parent.Attributes eller nåt i den stilen.Sv:Komma åt Attributen i System.Xml.XmlText