Hej! har inget direkt super svar men här är iallafall nån med liknande problem (med lite svar och länkar): http://groups.google.se/group/microsoft.public.dotnet.languages.csharp/browse_thread/thread/8535a73a27ca5dfc/354f42589e345e68?lnk=st&q=visual+editing+word+%22C%23%22&rnum=1&hl=sv#354f42589e345e68 Tack Johan!Komponent för visuell redigering av Word-filer?
Har "ärvt" ett CRM-system med en hel del kustomiseringar, varav en är att användarna kan öppna, läsa, redigera och spara Word-dokument. Dessutom hanteras dokumenten programmatiskt, de mail mergas, konverteras till html, printas osv. Mina föregångare löste detta med MS browser-komponent (axWebBrowser) för visning och manuell redigering och vanlig Word-automatisering via Interop-assemblyt för Word. Tyvärr är det här behäftat med massa problem, Word-instansen i axWebBrowser interagerar på diverse otrevliga sätt med eventuella andra Word-instanser och även automatiseringen lider av liknande problem.
Tänkte ersätta både axWebBrowsern och Word-automatiseringen med .NET-versionen av TX TextControl, men det visade sig vara omöjligt. TX använder .NET:s licensing-funktioner på ett sätt som krockar med CRM:ets kustomiseringsarkitektur (man lägger till externa assemblies taggade med attribut som talar om vilken modul som assemblyt ska utöka, applikationen tar sedan reda på utökningarna runtime, mha av reflection, det är denna sena bindning som knasar med TX:s licensimplementation).
Ok tänkte jag, då får vi hitta någon annan .NET-komponent som gör vad TX TextControl gör. Men jag hittar ingen!
Det är alltså ett krav att komponenten korrekt kan agera inbäddad editor för doc-formatet (rtf räcker inte, inte heller xml med xsl el dyl, eller html). Helst ska den även kunna köra programmatisk bearbetning som mail merge, men i värsta fall kan jag fortsätta använda traditionell Word-automatisering för detta.
Några tips?
mvh
/JonasSv: Komponent för visuell redigering av Word-filer?
Sv:Komponent för visuell redigering av Word-filer?
Tyvärr fanns inga fungerande lösningar på mitt problem i den tråden.
Har själv hittat andra liknande trådar och lösningarna är alltid desamma, så jag börjar misstänka att jag är körd. TX TextControl tycks vara den enda lösningen som fixar det jag behöver och de har mer eller mindre ägt den nischen i bra många år nu, så jag antar att ingen annan ger sig på det, är ju inte helt banalt. Frustrerande att det hela ska falla på kompatibilitetsproblem med deras system för licenskontroll!
Jag lämnar frågan och tråden öppen över helgen, bara utifall att.
Men jag anar att jag på måndag måste meddela systemägaren att de antingen får leva med buggarna eller acceptera den sämre funktionalitet jag kan leverera för RTF eller HTML-dokument. :-(
MVH
/Jonas