Hejsan, Bra fråga... Som det verkar måste den panel som button1 ligger i vara visible, annars händer inget vid button1.PerformClick(). Detta verkar lite mysko eftersom man kan tilldela värden till t.ex. textboxar som ligger i inte-visible paneler. Rätta mig om jag har fel: EventHandlern till button1 är i detta fall intressant att anropa från koden. Jag vill alltså, utan att användaren klickar på button1, utföra det som sker när användaren klickar på button1. Detta kan man uppnå med raden button1.PerformClick(), som utför en "klickning" på button1. Ok, button1_Click(null,null) skulle det iaf bli med kodraden jag visade alltså anropa action för buttonknappen. Jag kan tyvärr inte hjälpa dig mer med ditt problem Hej Peter! har du knutit knappen till sitt event? Om du "bara" kodat in din metod, så vet den inte om att den tillhör button1 - oavsett namngivning... Du måste lägga till eventet på button1 också. HejPerformClick() lyder inte
button1.PerformClick() funkar inte, programet går inte in i eventHandler medlemmen utan stegar bara vidare.
Vad kan detta bero på?Sv: PerformClick() lyder inte
Kommentarer?Sv:PerformClick() lyder inte
Om panelen inte är synlig kan man inte trycka på knappen? Då kan väl inget hända eftersom att det inte finns någon knapp att trycka på?
Vidare undrar jag om PerformClick(), har du satt att det ska heta så? Standard är väl annars typ:
"private void button1_Click(object sender, System.EventArgs e)" en metod som genereras om du dubbelklickar på knappen i designmode?Sv: PerformClick() lyder inte
/PeterSv:PerformClick() lyder inte
Sv:PerformClick() lyder inte
>> "Jag vill alltså, utan att användaren klickar på button1, utföra det som sker när användaren klickar på button1"
det är väl då bara att lägga den kod som skall utföras i en egen sub, och sen kalla den antingen
från händelsen för button1click eller programatiskt från koden när t. ex knappen är disable:ad?Sv:PerformClick() lyder inte
/EmmaSv: PerformClick() lyder inte
Upptäckte just att denna tråd var stängd; faktum är att den är löst.
Det jag inte fattade från början var att panelen som innehåller button1 måste vara synlig för att man via koden ska kunna "klicka" button1 och därigenom trigga dess klick event. Lite mysko, men det är ju ett överkommligt problem.
Tack för svaren!
Peter