har en stäng med massa mellaslag eftervarandra nu vill jag ersätta dessa med ett.Hur gör jag det har provat med med regex men då mina kunskaper i det är nästanlika men noll så frågar jag er. Hej, Trim gör inte detta; trim tar endast bort mellanslag i början och slutet En dålig lösning: Replacea "2 x mellanslag" med "1 x mellanslag". Gör detta tills det inte finns några "2 x mellanslag" att replacea. trim skulle ha funkat om det inte vare så att alla mellanslag skall ersättas med ett tecken. Den här kåden kanse kan hjälpa dig, den är inte den mest optimerade men den funkar. <code> Trodde jag hitta en bra regex [^\w]* regxBuddy visar mig det resultatet jag vill men .Net ger mig mellanslag mellan alla tecken. Du kan väl köra replace på strängen. sträng=sträng.replace(" ","1"); Detta bör funka, och är snabare än tåget: while(sträng.IndexOf(" ") != -1) // 2 mellanslagTabort massa mellaslag
Sv: Tabort massa mellaslag
Funktionen <b>Trim</b> ska väl göra detta åt dig, är osäker om det heter Trim i C# då detta kan vara ett VB.net alias.
/mSv:Tabort massa mellaslag
Sv:Tabort massa mellaslag
Det finns nog massa anndra lösningar som är bättre men det är den jag kom på just nu.
string temp = "hej -1 -2 -3 -4 -5 ";
for(int i=0; i < temp.Length; i++)
{
if(i != (temp.Length -1))
{
if(temp[i].ToString() == " " && temp[i+1].ToString() == " ")
{
temp = temp.Remove(i,1);
i=0;
}
}
}
Dim OrginalStrang As String = " w e r y s a d 55"
Dim RensadStrang As String
Private Sub Button1_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Button1.Click
Dim i As Integer
For i = 1 To OrginalStrang.Length
If Mid(OrginalStrang, i, 1) <> " " Then
RensadStrang &= Mid(OrginalStrang, i, 1)
End If
Next
TextBox1.Text = RensadStrang
End Sub
</code>
detta funkar bra!
Tjosan!Sv: Tabort massa mellaslag
regxBuddy makerar alla mellanslag med färg.
tex .Net: H#E#J##P#Å##D#I#G.
Värkar inte som Regular Expression funkar här.Får nog kolla på era ideer.Sv: Tabort massa mellaslag
//OlofSv: Tabort massa mellaslag
ResultString = Regex.Replace(SubjectString, " {2,}", " ");Sv:Tabort massa mellaslag
sträng = sträng.Replace(" ", " "); // 2 mellanslag, 1 mellanslag
eller om du använder .NET 2.0
sträng = string.Join(sträng.Split(" ", StringSplitOptions.IgnoreEmptyEntries);