Jag uppdaterar min dataGrid så här: En lösning är att binda om datat men det kan ta lite extra tid men det funkar iaf. Hej Johan, Jag tänkte på web datagriden men i windows är det annat och har inte helt kolla på det men testa kör med Refresh istället för DataBind, det kanse fungerar. Schysst. Jag har gjort några tester nu med ett dataset jag kopplat till datagriden och när jag uppdaterarar datasetet så blir datagriden uppdaterad så det tyder på att den känner av att sourcen har blivit ändrad och uppdaterar sig själv då. Hej, Ja vad har du kopplat till den datagrid? är den kopplat mod ett DataSet så kommer DataGriden bli uppdaterad när DataSetet blir det, så du måste uppdatera sorcen när du har en koppling på det visset. Ja då får du uppdatera den så kommer det bli uppdaterat i datagriden automatiskt.Uppdatera dataGrid
dataGrid5.DataSource = null;
dataGrid5.DataSource = x.SpinTestDataTable;
dataGrid5.Refresh();
DataGridden blir dock inte helt bra. Nya värden skrivs ovanpå de gamla och det blir oläsligt. DataGridden blir inte helt uppdaterad förrän användaren stegat igenom alla rader manuellt.
Hur kan man fixa detta? Notera att uppdateringen av dataGridden triggas av CurrentCellChanged, så det är inte särskilt lämpligt att stega igenom cellerna i design time eftersom det skulle sätta igång en oändlig loop.
Sv: Uppdatera dataGrid
dataGrid5.DataBind();
dataGrid5.DataBind();
Sv:Uppdatera dataGrid
Jag lyckas inte hitta DataBind. Menade du egentligen något annat?
Hälsningar
PeterSv: Uppdatera dataGrid
Jag ska kolla mer om jag hittar en annan lösning om inte den fungerar.
dataGrid5.Refresh();
dataGrid5.Refresh();
Sv:Uppdatera dataGrid
Jag har testat refresh precis som du föreslår, men det skiter sig iallafall. Jag har även testat Update.
/PeterSv: Uppdatera dataGrid
Så frångan blir då du ska koppla till din datagrid? kanse går att göra någe dataset som håller datat och du uppdaterar det datasetet?
Kom gjärna med lite mer information så kanse jag kan få en annan/bättre uppfatning hur det kan lösas.Sv:Uppdatera dataGrid
Jag kommer inte på någon mer information som kan vara till nytta. Är det något speciellt du tänker på?
Hälsningar
PeterSv: Uppdatera dataGrid
När den är kopplad till en viss sak så kollar den mot den hella tiden det är därför du inte kan uppdatera datagriden utan måste uppdatera det den när kopplade mot, jag föreslår att du gör ett DataSet som du lägger in all Info tiill och uppdaterar den och använder den när du ska uppdatera och såvidare, och du gör en koppling från DataGriden till det DataSetet, det blir som en mellan hand, datagriden vissar bara infon som finns i datasetet och på det visset borde det fungera.Sv: Uppdatera dataGrid
Om du inte vill ändra i dataarrayen så får du göra en temp av den och ändra i den och koppla den till datagriden.