Hej, Lägg till en nyckel i web.config: Hej, Hej,Använda Web.Config istället för färdig kod
Jag vore tacksam om nån kunde hjälpa mig med ett enkelt svar:
Jag har använt mig av den simpla vägen att ansluta till en databas, MS Access, och gjort detta genom att klicka&dra en anslutning till webbsidan. Jag har då fått en OleDbConnection1 på sidan. Sökvägen till databasen lokalt, d v s på min PC, skiljer sig från den som finns på mitt webbhotell. Nu vill jag försöka använda mig av Web.Config istället och ersätta sökvägen i warje webbsida, den feta stilen nedan, med informationen i Web.config-filen istället. Men jag får inte till det. Hur gör jag?
this.oleDbConnection1.ConnectionString = @"Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Password="""";User
ID=Admin;Data Source=C:\databaser\texter.mdb;Mode=Share Deny None;Extended Properties="""";Jet
OLEDB:System database="""";Jet OLEDB:Registry Path="""";Jet OLEDB:Database Password="""";Jet
OLEDB:Engine Type=5;Jet OLEDB:Database Locking Mode=1;Jet OLEDB:Global Partial Bulk Ops=2;Jet
OLEDB:Global Bulk Transactions=1;Jet OLEDB:New Database Password="""";Jet OLEDB:Create System
Database=False;Jet OLEDB:Encrypt Database=False;Jet OLEDB:Don't Copy Locale on Compact=False;Jet
OLEDB:Compact Without Replica Repair=False;Jet OLEDB:SFP=False";
Tack på förhand!
/Micke
Sv: Använda Web.Config istället för färdig kod
<configuration>
...
<appSettings>
<add key="rabalder" value="En blå kamel vid BP-macken." />
</appSettings>
</configuration>
Sedan läser du värdet med ConfigurationSettings.AppSettings["rabalder"].Sv:Använda Web.Config istället för färdig kod
jag får bara felmeddelande i web.config-filen. Kan man inte ha kvar strängen i code-behind filen och bara hämta just den parametern som talar om vart databasen finns, i mitt fall
<appSettings>
<add key="ConnString" Data Source="C:\databaser\texter.mdb"/>
</appSettings>
Jag vill alltså byta ut just denna del av strängen som finns i exemplet ovan men vet inte riktigt hur man ändrar strängen för att i code-behind filen för att läsa från web-config istället. Nån som förstår?
/MickeSv: Använda Web.Config istället för färdig kod
bara för att fler inte ska gå i fällan så kan jag säga att det gick utmärkt.
Notera dock följande:
1. I web.config så måste man ta bort alla """".
2. I code-behind filen fick jag skriva hela söksträngen:this.oleDbConnection1.ConnectionString = System.Configuration.ConfigurationSettings.AppSettings["ConnString"];
Så nu behöver inte fler rookies som jag sitta och grotta med detta i framtiden!
/Micke