Mitt program ritar grafer i Panels och hanerar DataGrids. Det vore mycket bra om användaren kan köra Copy/Paste på dessa specifika objekt och på så sätt få in objekten som bilder i t.ex. word. Kollade lite på google clipboard javascript ger massa svar men det som dyker upp rätt ogta var sorry trode han skulle ha det till asp.net c# Hej peter! Tack så mycket för era svar! De förde mig till ett bättre startläge. Jag återkommer om jag lyckas få till något. Clipboarden kan hantera några olika format, t.ex. string och bitmap. Vill man kopiera en textBox är det enkeltcopy / paste
En eloge till den som vet hur man fixar detta.Sv: copy / paste
Viserligen är det för text men antar att det funkar för bilder med.Har inte testat det själv.
<code>
<script language="javascript" type="text/javascript">
function copyText(theSel) {
if (!document.all) return; // IE only
theForm = theSel.form;
theForm.copyArea.value=theSel.options[theSel.selectedIndex].value;
r=theForm.copyArea.createTextRange();
r.select();
r.execCommand('copy');
}
</script>
</code>Sv: copy / paste
kolla in http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/cpref/html/frlrfsystemwindowsformsclipboardclasstopic.asp finns ett exempel där.
Sök annras på google på clipboard c#Sv: copy / paste
eftersom objekten inte finns som bilder så måste dessa plockas från bildminnet/skärmen.
Detta borde gå bra eftersom de faktiskt finns på skärmen. Jag har skrivet ett program i vb.net
som bygger på ett gammalt vb6-hack för åtkommst av skärmgrafik. Du kan väl ladda ned och
testa programmet, det borde va ganska enkelt att modda om den till dina behov och sen konvertera
till C#.NET.
Programmet heter skärmkamera
och finns här!
http://www.pellesoft.se/communicate/userprogram/program.aspx?tid=828
Tjosan!Sv:copy / paste
Kom gärna med mer info.
/PeterSv: copy / paste + Nytt: Skapa bitmap av objekt i formen
textBox1.Select();
Clipboard.SetDataObject (textBox1.SelectedText);
Med t.ex. en panel, dataGrid eller groupBox blir det svårare eftersom dessa objekt saknar Selected... medlemmar. Därför måste man nog utifrån objektet skapa t.ex. en bitmap som kan slängas in i clipboarden.
Kan man skapa ett bitmapobjekt av t. ex. en panel och i så fall hur?
/Peter