Hej Generellt byger man ju inte dynamiska webbsiter så. Jo du har helt rätt, vi har redan gjort detta efterssom vi har ett admin system över hela sajten o denna användes av session o liknande. jag skulle göra så att jag har en sida som typ heter stad.aspx?city=London > Som det ser ut nu var att skapa Fysiska sidaor dynamiskt en del i vår utbildning Jag är inte riktigt med på vad du menar. Skapa nya aspx sidor är väl inga problem. De innehåller ju bara text. <b>Jag har pratat med min lärare och han skulle kålla det, för detta är som jag nämde tidigare ett skarpt project till ett företag (kan lägga up sidan då det är klart). Hej, HejSkapa dynamiska sidor på en webapplication.
Jag jobbar nu för närvarande med ett väldigt stort project, men som alltid fastnarman med lite olika problem, detta är dock större än de flesta jag haft.
Jag har nu en längre tid letat och letat men kan inte hitta en bra förklaring på hur man ska kunna skapa nya aspx sidor från en aspx sida på nätet.
Meningen med detta är att Admin i detta fall ska kunna genom några få knapptryck kunna lägga till nya "soner", dessa soner ska alltså vara nya sidor. Företaget jag gör detta åt vill lägga till nya sidor som kommer reprensentera olika städer där de finns.
Då kan man tycka varför inte skapa alla från början?, jo för att de ansluter sig fler städer då och då.
Där av måste admin både kunna lägga till och ta bort olika "soner", dessa olika soner ska ha sin egen information som jag löser me sessions o liknande.
Om det är någon som kanske rent av har gjort detta innan, har du nå bra tips på start eller kanske renta av kan dela med dig av din kod.
Eller någon kanske vet en bra sida där jag kan läsa om detta.
Mvh //KimSv: Skapa dynamiska sidor på en webapplication.
I stället har man ju nåt i stil med
ListaPrylar.aspx
Och baserat på inloggad användares ID,
listas de "Prylar" som användaren har rätt att se på.
Många gånger genom att man joinar postarna mot en behörighetstabell i en databas,
som innehåller t.ex.
*Anv_Id
*Pryl_Id
boolTittaBehörig
boolAdminBehörig osv
Att lägga upp fysiska aspx-sidor för olika "områden" eller liknande känns spontant som helt fel lösning.Sv:Skapa dynamiska sidor på en webapplication.
Men, jag jobbar genom skolan är nämligen på LIA (Lärande i arbete), och jag o en till jobbar då med något vi fått av vår lärare.
Som det ser ut nu var att skapa Fysiska sidaor dynamiskt en del i vår utbildning =/, och kanske renta av de som kan få oss att få G eller rent av VG.
Det är att jobbigt sätt det vet vi efterssom det är ingen i vår klass som har klarat ut detta på ett bra sätt.
Har du nå idé på hur vi kan lösa detta Ola?
Mvh/ KimSv: Skapa dynamiska sidor på en webapplication.
utefrån querystringen så laddar du in texter från databasen.
Om ändringar görs så sparar du det i databasen.Sv: Skapa dynamiska sidor på en webapplication.
Usch, gå till rektorn och be rektorn att skicka iväg läraren på kurs :/Sv:Skapa dynamiska sidor på en webapplication.
jag skulle göra så att jag har en sida som typ heter stad.aspx?city=London ?
Jag e kanske inte så ny på programmering, men jag har inte programmerat me än 2år, men anser du att detta e överkurs?
Jag har pratat med min lärare och han skulle kålla det, för detta är som jag nämde tidigare ett skarpt project till ett företag (kan lägga up sidan då det är klart).
Och vårt mål är att klara av det vi fått i Kravspesifikationen* och vi har gjort allt i stort sätt, utom nu detta och vi har till nån gång i januari på oss =/.
Men känner du till en hemmsida med information om ditt sätt ? Så jag kan studera koden.
Mvh// KimSv: Skapa dynamiska sidor på en webapplication.
Alltså skriv ett program som skriver till en aspx-fil.
Men det är som sagt ingen bra lösning.
Annars om tanken är att statiska sidor skall skapas dynamiskt är det väl mer naturligt att skapa vanliga html-filer i så fall. Sv: Skapa dynamiska sidor på en webapplication.
Och vårt mål är att klara av det vi fått i Kravspesifikationen* och vi har gjort allt i stort sätt, utom nu detta och vi har till nån gång i januari på oss =/.
</b>
Kravspecar är något man måste granska kritiskt, ibland mycket kritiskt, då de ofta innehåller fel eller "slamkrypare". I detta fallet verkar det inte som att den som gjort kravspecen vet hur tekniken fungerar eller hur den är tänkt att användas. Kravspecar kan göras på en olika nivåer, dels sådana som enbart beskriver hur funktionaliten skall vara, dels sådana som går in väldigt djupt på tekniken som skall användas. En väldigt stor del av förarbetet är att granska kravspec och ge förslag på ändringar och förbättringar för kunden (detta förutsätter atlltså system som skall användas på riktigt). I detta fallet bör man fråga kunden varför de vill ha statiska sidor för varje stad, påpeka att tekniken inte stödjer det till 100% (visst gå det att fixa, inget snack om den saken men det blir jobbigare) och att man får en mer dynamisk och lättarbetad site med informationen om städerna lagrade i databasen och en sida som presenterar städerna.
Kan det kanske rent utav vara som så att kravställaren som har sagt att det skall vaar statisk sidor inte har någon som helst koll på tekniken utan enbart ser det från ett användarperspektiv där det ser ut att vata statiska sidor även om det är dynamiska i bakgrunden? Kan faktiskt inte komma på ett enda vettigt skäll till att ha statiska sidor, bortsett från att layouten skall skilja något otroligt mycket mellan olika sidor mend et tror jag inte att den kommer att göra iom att ni skall automatgenerar sidorna. Sv: Skapa dynamiska sidor på en webapplication.
Rent generellt så kan man säga att låta användaren som IIS'en (eller vilken webbserver man nu kör) ha skrivrättigheter till webbrooten inte är en bre idé över huvud taget ut säkerhetssynpunkt då det för en hacker inte behöver hacka sig in på servern utan räcker med att hitta en sida som inte är korrekt skriven och då kan ladda upp nya filer på servern, exepelvis Default.aspx som ligger i webbroten.
Istället för att låta användaren skriva in parametrar efter sidans namn ex "city.aspx?location=Stockholm" så går det att använda en finktion som heter Context.RewritePath och då använde denna funktion innifrån ett HttpFilter eller en HttpModul eller kanske direkt i Global.asax på methoden Application_BeginRequest.
Det denna funktion gör att exepelvis skriva om webbadressen http://www.mindomän.se/city/stockholm.aspx så att servern i sin tur anropar sidan "/city.aspx?location=Stockholm".
http://www.mindomän.se/city/stockholm.aspx blir då en snyggare sökväg till sidan http://www.mindmän.se/city.aspx?location=Stockholm
Sidan /city.aspx kollar du genom att kolla vad parametern Request["location"] är för någonting och får då ut vilken stads information som ska visas.
// PatricSv:Skapa dynamiska sidor på en webapplication.
Jag har pratat med min lärare, och vi behöver ej göra helt nya sidor utan skapar dem som ni sa Dynamiskt alltså inte helt nya aspx sidor.
Jag läste just patrics inlägg och ska testa mig fram på detta, är dock osäker vart/hur jag ska börja men jag antar att man ska lära sig "The hard way" så fastnar det lättare i huve.
Pratade även med de som vi arbetar åt, och de vet inte mycke om C# eller liknande.
De ända erfarenheter de har om web sidor är deras nuvarande, gjord i word =/.
Så de sa att vi gör på de sätt vi anser vara enklast och i detta fall icke med att göra helt nya aspx sidor.
Vi har endel idér som vi bollar fram och tillbaka, och med er hjälp har vi nu skissat fram en idë som vi ska gå på,
Om ni orkar/vil skulle det var shysst om ni förklarar mer in på, en kod rad etc =P (vi har trotts allt bara gått ett år här på högskolan i Eksjö).
Jag återkommer även med mer information om mina framsteg här inom några dagar, då det är lättare för er att hjälpa om vi fastnar.
Vi tackar väldigt mycke för den hjälp vi fått hitils, och är tacksamma för alla tips och råd vi kan få.
Mvh// KIm