Hej ! Det som motsvarar applet i .net är krångligt och knöligt. Rekommenderas inte. Bättre är att du skriver en helt vanlig windowsapplikation. tack, Java är enligt mig ett bättre alternativ för en realtidschat. Om det går att göra något liknande i .net krävs det att alla installerar .net runtime innan man kan chatta. Det flesta har ju redan rava på sina maskiner. En applet är ju dessutom väldigt enkel att baka in på en hemsida Japp, du behöver två projekt. Men jag kan inte få ihop det med att java skulle vara enklare. När jag satte mig med java senast kändes det som ett enormt nedbyte från c# :/ När jag påstod att java är bättre än .net syftade jag på java-applets. De är lätta att baka in på en hemsida, och vad jag vet blockeras se inte lika ofta av brandväggar som "vanliga" windows applikationer. Ur programmerings-synpunkt kanske det inte är lättare, men det är det väl för slutanvändaren. Ang. brandväggar och blockering så är det svårt att blockera java-program då de alltid körs av java.exe, dvs. ser alltid ut som samma program för brandväggen. tack så väldigt mycket för din förklaring, Eftersom att du inte vill använda sockets för kommunikationen utan istället använda http så är webservices det självklara valet. Webservices kan ses som en möjlighet att anropa funktioner på webservern över nätet. Om du istället väljer att bara ha en vanlig asp.net-sida så gör du det svårt för dig, då måste du skriva en massa extra kod för att göra en massa saker som du kan låta asp.net ta hand om åt dig (webservices dvs) nu har jag lyckats att göra en web service och har en web reference, men den returnerar en xml fil bara, Http är inte ett bra protokoll för chat, det kan inte pusha information bara fråga efter den. Det innebär att din klient måste fråga efter nya chattrader titt som oftast och då kan du lika gärna bygga en html / asp.net chat. > Vad gäller java-applet så kan man på samma sätt (med object taggen) bädda in en windows kontroll, du behöver ingen hel windows applikation. Knöligt? Hej, Ett .NET alternativ kan vara Click Once http://msdn.microsoft.com/smartclient/understanding/windowsforms/2.0/features/clickonce.aspx, kräver dock att klienten har .NET framework 2.0 installerat. För java att kunna skjuta ut från web-server: http://www.pushlets.com/ > Knöligt? Det stämmer inte. vad i .NET motsvarar applet i java
Jag håller på göra en webbserver under MS .NET plattformen. Jag har programmerat java en hel del men är nybörjare på .NET,
nu har jag installerat IIS och kommit igång med ASP.NET (mäst C#),
jag skulle göra ett chatt program, (via webben och http connection inte via socket och grejer) problemet är grafiken, i Java brukar man avända sig av applet (ett sätt), jag vet inte vad använder man sig av i .NET (C#).
vad är det som motsvarar applet i .NET?
har någon möjlighet att förklara ?Sv: vad i .NET motsvarar applet i java
Sv:vad i .NET motsvarar applet i java
menar du att jag ska ha två eller flera projekt, ett som är av typen ASP.NET Web Application och den andra Windows Application?
hur anropet blir ? hur två projekt kommunicerar med varandra? jag har hört att man måste lägga till referenser,
java verkar vara mycket enklare än .NET, eller hur?Sv: vad i .NET motsvarar applet i java
Sv:vad i .NET motsvarar applet i java
Du behöver inga referenser (per definition alltså) mellan projekten, däremot får du skapa en webservice på servern. Den lägger du sedan till http-adressen till ditt windows-projekt som en web-reference.
> Java är enligt mig ett bättre alternativ för en realtidschat. Om det går att göra något liknande i .net krävs det att alla installerar .net runtime innan man kan chatta. Det flesta har ju redan rava på sina maskiner. En applet är ju dessutom väldigt enkel att baka in på en hemsida
Jag skulle vilja påstå att det är tvärtom, jag brukar inte behöva installera .net 1.1 då det finns i sp1 (eller är det sp2?) samt win2k3 (har jag för mig.) Och i annat fall hämtas det automatiskt från windows update. Och .net 2.0 kommer i framtiden finnas med i nyare os. Och hämtas automatiskt från windows update. Java däremot skippade microsoft helt för ett antal år sedan, det måste man installera själv.
.Net går däremot inte smidigt att baka in på en hemsida, men å andra sidan är javaapplets rätt jobbiga i allmänhet så jag tycker inte man går miste om något särskilt...
Varför skulle java vara bättre än .net för en realtidschatt? Sak samma vilket man väljerSv: vad i .NET motsvarar applet i java
/ErikSv:vad i .NET motsvarar applet i java
Om jag, som slutanvändare, får tycka till så måste jag bara säga att jag ogillar java-applets starkt. Jag ser mycket hellre fristående programSv: vad i .NET motsvarar applet i java
men förtfarande inte förstått riktigt , varför behöver jag en web service?
vilka funkionaliteter har web service:en ?Sv:vad i .NET motsvarar applet i java
Sv: vad i .NET motsvarar applet i java
jag har inte alls jobbat med web service, första gången.
menar du att när man skriver ett meddelande i text fältet så anrops en funktion i web servicen som skickar det till alla klienter?
skulle jag ha en länk som kör exe filen till windows applikationen? ( tänker hela tiden på applets class fil).Sv:vad i .NET motsvarar applet i java
Vad gäller java-applet så kan man på samma sätt (med object taggen) bädda in en windows kontroll, du behöver ingen hel windows applikation. Sv: vad i .NET motsvarar applet i java
En sanning med viss modifikation, det fungerar, men det är knöligtSv:vad i .NET motsvarar applet i java
Det är precis lika enkelt som en java applet eller en flash animation.Sv: vad i .NET motsvarar applet i java
varför inte göra det med Flash, xml stödet (webservices) är bra i flash vad jag har hört.
/mSv: vad i .NET motsvarar applet i java
/JohanSv:vad i .NET motsvarar applet i java
Har sett något liknande för .NET
Man lurar väl browsern att datan inte är slut.
Den går till ett vänte läge.
Sedan efter en stund kan webservern fortsätta skicka data.Sv: vad i .NET motsvarar applet i java
Det applikationer jag stött på har krävt en msi-fil för att ställa in rättigheter för att tillåta exekveringen. Och dessutom fungerar det bara om det är internet explorer.Sv:vad i .NET motsvarar applet i java
Om du vill ha några speciella rättigheter, tex läsa skriva filer, ja då behöver du MSI paket för att köra caspol och ställa in rättigheter. Det ser jag mer som en ruskigt bra och viktig grej än ngt knöligt. För många active x kontrollrt har installerats och ställt till saker utan att användaren förstått vad han gjort.
Code Access Security blockar sådant och istället för att kontroller kan laddas ner och ha fullt blås på maskinen, så har de inga rättigheter från början. En bra sak alltså.
Ja det funkar bara i IE, precis som active x kontroller gjorde i början av deras livstid, hurvida tex firefox har fått till en clr host ännu vet jag inte men den kommer.