Hej alla ! <b>1. vad ska jag göra för att funktionen (skicka) ska skicka strängen till alla klienter som kör min Windows Application.</b> Klienterna får som sagt hämta nya rader själv! Tack för er, Nej, inte mha web services, som ligger ovanpå HTTP, och HTTP är endast ett "pull" protokoll, utan möjligheter för servern att "pusha" information till klienten/klienterna just det, tack, vad är det för fel på att hämta grejer? hur man löser problemet om man vill pusha meddelandet inte hämta den i jämna mellan rum, Om det är en applikation som körs hos klienten, varför inte göra en vanlig server-klientlösning? Varför brottas med request/response-problematiken om det ändå inte ska köras via en webbrowser? problemet är att jag vet inte vilken metod är bättre om man vill baka in den i en hemsida, så att man klickar på en länk eller button och körs igång chattan, Man kan som sagt inte Push:a ut till HTTP-klienter. Jag och en kompis gjorde ett liknande program, och vi löste uppdateringsproblemet met att en klient var tvungen att "logga in". Klienten sparades då i en lista med inloggade klienter. När servern sedan ser att en av dessa klienter skickar ett medelande, skickar servern ett medelande till alla klienter att det finns ett nytt meddelande att hämta. Då vet du när det finns en ny chatrad att hämta=)problem med min chatt som använder sig av Web Service
Jag håller på göra ett chatt program till min lilla hemsida.
Jag har en vanlig och enkel Windows Application projekt som anväder sig av en Web Service som ligger på min Webbserver.
min Web Serivce funkar bra, klienten skickar sin sträng till funktionen (skicka) i Web Servicen och får tillbaka den.
Nu har jag två problem som jag har fastant i.
1. vad ska jag göra för att funktionen (skicka) ska skicka strängen till alla klienter som kör min Windows Application.
2. hur ska baka in min Windows Application i hemsidan? ska jag lägga bara en länk till den körbara filen (exe eller dll) som applet i java ? eller finns ett annat sätt ?
tack så väldigt mycket för era svar.Sv: problem med min chatt som använder sig av Web Service
Använder du webservice för kommunikation måste klienterna fråga servern med jämna mellanrum om det kommit några nya meddelanden. Du kan alltså inte "skicka ut" det till klienterna.
<b>2. hur ska baka in min Windows Application i hemsidan? ska jag lägga bara en länk till den körbara filen (exe eller dll) som applet i java ? eller finns ett annat sätt ?</b>
Kolla in Click Once: http://msdn.microsoft.com/smartclient/understanding/windowsforms/2.0/features/clickonce.aspx
/JohanSv: problem med min chatt som använder sig av Web Service
En variant som funkade bra för mig var att spara meddelandena i en share:ad string array. typ:
( i webmethoden )
shared indX as integer = 0
Shared chatrad(20) As String
<WebMethod()> Public Function Skrivrad(ByVal NyRad As String) As String
chatrad(indX = NyRad
IIf(indX < 20, indX = indX + 1, i = 0)
End Function
<WebMethod()> Public Function HamtaRader() As String()
Return chatrad
End Function
sen hos klienten får du deklarera:
minchatrad(20) as String
som regelbundet ( varje sekund ) hämtar från webreferensen 'HamtaRader'
osv.
Tjosan!Sv:problem med min chatt som använder sig av Web Service
måste klienterna hämta nya rader själva i jämna mellanrum,
finns det något smartare ide?
:-)Sv: problem med min chatt som använder sig av Web Service
Sv:problem med min chatt som använder sig av Web Service
men jag menar om man inte använder web services och http , hur ska man göra om man vill pusha mess,
socket ?? blir inte lite knöligt att baka in den i hemsidan??Sv: problem med min chatt som använder sig av Web Service
blir inte för mycket för processorn?Sv: problem med min chatt som använder sig av Web Service
jag vill inte klienten ska fråga i jämna mellan rum om att det finns något att hämta.
två vilkor 1.inbaka i en hemsida, 2.pusha inte pulla
vilken metod är bäst och säker?
ska jag använda en server-klientlösning eller ska jag fortsätta med http och web service??Sv: problem med min chatt som använder sig av Web Service
Det du kan göra i .NET är en WinForms Client som startar från en webbsida.
Inte hundra på allt som krävs för att det ska fungera men åtminstone:
- för att det ska fungera smidigt ska klienten köra Windows, MSIE, och .NET Framework 1.1 (eller den version du utvecklar mot)
- den måste vara digitalt signerad annars kommer IE visa hundra varningar innan den kan köras.
- Du får sedan utveckla COM+ komponenter som styr chatten. En sådan komponent kan kasta events över nätverk till klienter. Dvs Push:a data till klienter. Frågetecken dock kring brandväggar osv. Här finns mycket att grotta ner sig i. Du bör nog köpa några böcker i ämnet för att klara det. Vill du fortfarande bygga det? ;)
Enklast är att du pollar servern efter ny data.Sv:problem med min chatt som använder sig av Web Service
Då kan alla idla i lugn och ro utan att någon trafik skickas.