Jag utvecklar en programvara till en CNC maskin och för att kunna läsa av vilka knappar som är intryckta på riggen behöver jag ta reda på om LeftShift är intryckt (För knapparna till vänster på panelen) eller om RightShift är intryckt (För högerknapparna på panelen) Jag vet inte om det löser problemet men titta på eventet KeyPress då det har lite andra parametrar. Kanske fungerar det där? Har provat det.. men KeyPress reagerar bara på tecken nedtryckninger typ 'a', 'b' och 'c' men reagerar inte på tangenter som shift Control och F1 tangenter.. Med directx (du kan använda managed directx) så vet jag att du kan få tag på exakt vilka knappar som är nedtryckta. Men det är kanske lite overkill :/ Hmm.. tycker att Wndproc borde reagera när man trycker på en shiftknapp. Fast att hålla på med wndproc är som att lämna C# och återgå till C/C++ tycker jag =). Är inte säker på att wndproc tar hand om det, men värt att kolla upp det. Lycka till! Det enda jag hittade var att använda GetKeyStateHur läser jag av om LeftShift eller RightShift har tryckts in?
Jag har provat KeyDown eventet med följande kod:
private void KeyDown(Object sender, System.Windows.Forms.KeyEventArgs e)
{
if(e.KeyCode == Keys.LShiftKey)
{
//Utför saker här..
}
}
Och jag kan läsa in tangentnedtryckningar men inte särskilja mellan höger och vänster shift!
Nån som har har en bättre idé så dela med den till mig tack!Sv: Hur läser jag av om LeftShift eller RightShift har tryckts in?
Sv:Hur läser jag av om LeftShift eller RightShift har tryckts in?
Men tack ändå!Sv: Hur läser jag av om LeftShift eller RightShift har tryckts in?
Annars har jag för mig att det finns ett api som heter GetKeyboardState, fast jag kommer inte ihåg om den särar på vänster och höger? Aja, du kan iaf. kolla upp det.Sv: Hur läser jag av om LeftShift eller RightShift har tryckts in?
Sv: Hur läser jag av om LeftShift eller RightShift har tryckts in?
Exempel:
using System;
using System.Drawing;
using System.Collections;
using System.ComponentModel;
using System.Windows.Forms;
using System.Data;
using System.Runtime.InteropServices;
namespace WindowsApplication3
{
/// <summary>
/// Summary description for Form1.
/// </summary>
public class Form1 : System.Windows.Forms.Form
{
/// <summary>
/// Required designer variable.
/// </summary>
[DllImport("user32.dll",EntryPoint="GetKeyState",SetLastError=true)]
public static extern int GetKeyState (int nVirtKey);
private System.ComponentModel.Container components = null;
public Form1()
{
//
// Required for Windows Form Designer support
//
InitializeComponent();
//
// TODO: Add any constructor code after InitializeComponent call
//
}
/// <summary>
/// Clean up any resources being used.
/// </summary>
protected override void Dispose( bool disposing )
{
if( disposing )
{
if (components != null)
{
components.Dispose();
}
}
base.Dispose( disposing );
}
#region Windows Form Designer generated code
/// <summary>
/// Required method for Designer support - do not modify
/// the contents of this method with the code editor.
/// </summary>
private void InitializeComponent()
{
//
// Form1
//
this.AutoScaleBaseSize = new System.Drawing.Size(5, 13);
this.ClientSize = new System.Drawing.Size(292, 266);
this.Name = "Form1";
this.Text = "Form1";
this.KeyDown += new System.Windows.Forms.KeyEventHandler(this.Form1_KeyDown);
}
#endregion
/// <summary>
/// The main entry point for the application.
/// </summary>
[STAThread]
static void Main()
{
Application.Run(new Form1());
}
private void Form1_KeyDown(object sender, System.Windows.Forms.KeyEventArgs e)
{
if(GetKeyState((int)Keys.LShiftKey)<0)
{
Console.WriteLine("left shift");
}
if(GetKeyState((int)Keys.RShiftKey)<0)
{
Console.WriteLine("right shift");
}
}
}
}