Hej! Jag tror det är Application.StartupPath du är ute efter. Men sökvägen är ju rätt i registernyckeln. Kan det va att jag lagt nyckeln på fel plats i registret? Environment.CurrentDirectory kanske ändras när du loggar in igen. Hm blir exakt likadant när jag testar med ditt förslag. Jag misstänker att registernyckeln ligger på fel plats.. Ska den verkligen ligga i HKEY_CURRENT_USER? Det är inte registernyckeln det är fel på, du får göra om programmet så att det letar efter filerna i Application.StartupPath som Mikael föreslog. Om du inte anger någon sökväg när du öppnar en fil öppnas filen i aktuell mapp och det kan man inte vara helt säker på vilken det är. Aah det är där felet ligger! När jag ska öppna en fil kör jag @"fil.txt" trodde det räckte. Men ska testa med era förslag :)Programmet startas i fel katalog pga registervärde?
Jag har ett irriterande problem. För att lägga till mitt program i autostart i registret så kör jag följande kod:
RegistryKey key = Registry.CurrentUser.OpenSubKey("Software\\Microsoft\\Windows\\CurrentVersion\\Run\\", true);
key.SetValue("MittProgram", Environment.CurrentDirectory + "\\MittProgram.exe");
Då lägger den till en nyckel i registret som heter "MittProgram" och som innehåller sökvägen till programmet. När jag sen loggar ut och in från windows för att testa så startas programmet upp i "C:\Documents and settings\Tobbe" alltså inte i katalogen som jag la till registernyckeln ifrån.
Jag vill att programmet ska startas i den katalogen det är installerat till. Detta pågrund att jag har filer i installationskatalogen som jag behöver läsa ifrån. När programmet nu startar sig på fel ställe så hittas ju inte filerna. Någon som har lösningen på detta?
Kan även tillägga att sökvägen i registernyckeln leder till rätt plats dvs. "C:\Program\MittProgram\MittProgram.exe"Sv: Programmet startas i fel katalog pga registervärde?
/MickeSv:Programmet startas i fel katalog pga registervärde?
Sv: Programmet startas i fel katalog pga registervärde?
/MickeSv:Programmet startas i fel katalog pga registervärde?
Sv: Programmet startas i fel katalog pga registervärde?
/JohanSv:Programmet startas i fel katalog pga registervärde?