Jag lägger till denna registernyckel för att kunna högerklicka i utforskaren ock skicka filer till mitt program: Då höjer du svårighetsgraden en snäpp! Jag tittade också på den artikeln men löste det genom att göra programmet till an DDE server.Shell context menu
"hkey_classes_root\*\shell\Default" = "C:\mitt_program.exe" "%1"
Problemet är att jag vill kunna skicka mer än en fil åt gången, med den nyckeln som jag har så öppnas en instans per fil av mitt program.
Hur gör man för att skicka en lista med filer?Sv: Shell context menu
Du behöver skriva en shell extension, som är ett com-objekt med ett visst interface, och registryinställingarna kommer se annorlunda ut.
Resultatet blir att din komponent anropas vid vissa situationer (t.ex. högerklick) och kan göra mycket kul...
Min favoritkälla till info om Shell Extensions är den här artikelserien på Code Project:
http://www.codeproject.com/shell/shellextguideindex.asp
Lycka till!
/Göran
Ps.
Eller så använder du någon teknik för att låta dina multipla instanser samarbeta, så att de ser ut som en. Då måste du låta ditt program detektera om en instans redan är igång, och i så fall på något sätt meddela den instansen det filnamn som instans2 har, för att sedan terminera.
Det låter också som en utmaning!
ds.Sv:Shell context menu
Tack för svaret ändå.