Hej!!Vilken search path används då en klass library anropas från en user control
Jag använder VS 2003.
Jag har en solution fil som innehåller 3 st projekt.
Ett projekt som bygger exe filen.
Ett projet som bygger en user control dll med en klass som heter B.
Ett projekt som bygger ett klass library med en klass som heter C.
I projektet som bygger user control har jag en projekt referens till class library eftersom
i konstruktorn för klassen B i user control har jag följande:
public B()
{
InitializeComponent();
Last.C last = new Last.C();
last.foo();
}
Som du kan se instansierar ett objekt av klassen C som finns i class library dllen.
Jag bygger user control och class library utan några problem.
Denna user control adderas till Toolboxen.
När jag adderar denna user control till Toolboxen använder jag obj/debug directory för att välja
ut denna user control dll. Så att addera en user control till toolboxen fungerar fint.
När jag drar user control från Toolboxen till en form som finns i ett projekt som bygger exe filen kommer
ett objekt B att instansierar och i denna konstruktor kommer objektet C att instansierar som finns i class library dllen.
I design mode när jag vill designa en form som finns i projektet som bygger exe filen har jag ett beroende mellan user control och class library eftersom class library måste existera då objektet B instansieras.
Nu till mitt stora problem när jag nu drar min user control från Toolboxen till en form som finns i projektet som bygger exe filen vilken sök väg används för att hitta class library dllen för jag får följande fel
"An exception occured while trying to create an instance of
WindowsControlLibrary.B. The execption was "?"." förmodligen därför att inte class library dllen inte hittas.
Var ska jag titta och vad kan jag göra?
Jag är ganska ny med det här med user control dll och klass library dll.
En ytterligare sak till är att då jag nu drar denna user control till en form dyker två referenser upp i
references vilka är klass library dll och user controll dll. Dessa båda referencer har samma sök path.
Om jag nu tittar om user control dll och klass library dll finns där denna sökväg pekar så gör de det.
Även om jag adderar projekt referensen för user control dll och klass library till projektet som bygger exe filen innan jag drar user control från Toolboxen får jag samma fel som tidigare nämnt.
Så varför i fridens namn kan inte class library dllen hittas i design mode.
//Tony