Hej! Du kan inte använda regelrätt SQL mot DataTable, OK, det var nog så jag gjorde. Men nu skulle jag vilja köra lite SUM-uttryck. Finns det någon smidig lösning på det tror ni? Jag vill helst inte skriva ned allt i en databas bara för att kunna köra SQL, men det kanske är tvunget? Finns det i så fall någon extremt enkel databas? DBF-filer kanske? Alternativt kan jag ju köra filtreringstekniken i länken och sedan loopa igenom arrayen och addera värdena, men det känns lite som en fullösning... Loopa igenom/addera låter helt OK. När du gör det i minnet går det snabbt. Snabbare än att skriva ner datat till en databas på disk och exekvera SQL mot det.Exekvera SQL mot lokal datatable
Jag bygger upp en datatable från innehållet i en textfil. Det går bra. Nu vill jag exekvera SQL mot detta datatable. Jag tror jag gjorde det för ett par år sedan så jag är ganska säker på att det går men jag minns ej hur man gjorde med command-objekten och connection.Sv: Exekvera SQL mot lokal datatable
däremot kan du anropa Select() metoden med ett villkor i SQL-syntax
http://www.akadia.com/services/dotnet_filter_sort.html#Filtering%20and%20Sorting%20with%20the%20DataTable%20Select%20MethodSv:Exekvera SQL mot lokal datatable
Sv: Exekvera SQL mot lokal datatable