Vad är det snabbaste sättet att få in värdet från min tabell kolumn in i min combobox? Borde nog vara att läsa upp datat med hjälp av ett DataReader-objekt och sedan loopa igenom detta och lägga till det aktuella värdet i comboboxen. Hej Daniel. Så bra att det löste sig då! du kan göra så här med: Ja, normalt så går det ju att göra så om man har en lista med items i sin combobox, men när man knyter den mot en datasource, så går det inte att göra så. Då finns det liksom inga "items" att "cleara", utan man får "avknyta" mot sin datasource, men det räckte tydligen inte, utan det enda som jag fick att funka är att knyta om den mot en annan source, så jag valde att göra en tom view som jag kan använda till det.Värde från tabell ska in i en combobox.
Jag använder Visual Studio 2005, C#, Sql Server.Sv: Värde från tabell ska in i en combobox.
Eller om det är möjligt, att knyta DataReader-objektet till comboxens DataSource-property.Sv:Värde från tabell ska in i en combobox.
Ja, jag grejade fram och tillbaka, och kom på att jag kunde knyta comboboxen till en dataView, men sen stötte jag på ett problem när jag ville tömma listan, för jag vill bara visa listan när en viss rad är vald i en tidigare combobox. Men det gick att lösa genom att knyta om den till en tom dataview. Jag börjar alltså med att knyta till en tom dataview, och sen ändrar jag datasourcen när ett visst val gjorts, och väljer man nåt annat så knyts den till den tomma igen.Det här kanske inte var det smartaste, men det fungerar. Har du nåt bättre förslag?
CharlotteSv: Värde från tabell ska in i en combobox.
Bättre förslag vet jag inte om jag skulle vilja kalla det. Är själv långt ifrån expert, men jag undrar vad anledningen är till att du använder en DataView som datakälla?
Det finns ett annat sätt att blåsa innehållet i en combobox: comboBox1.Items.Clear();
Kan kanske vara något istället för att hålla på med ett tomt DataView-objekt.
Men om du är nöjd med din lösning, ska du köra på den!
/DanielSv: Värde från tabell ska in i en combobox.
SqldDataReader SDR;
sqlconnection conn = new connection(Data Source = localhost; database = mydatabase; Integrated Security = SSPI)
SqlCommand comm = new Sqlcommand();
comm.Connection = conn;
comm.CommandText = "Select Column from Tabel";
SDR.ExecuteReader
while (SDR.READ())
{
string namn SDR.getstring(SDR.getOrdinal("Column"));
comboBox1.items.add(namn)
}Sv:Värde från tabell ska in i en combobox.