Jag har ett problem med en sak som jag hoppas ni kan svara på. Ett alternativ är att du helt enkelt skickar med sökparametrarna till sidan (results.aspx) som ska presentera resultatet och där plockar ut dem och gör själva sökningen. Men hur säger jag att det är Main.aspx som skall öppna den sidan ? popup fönstret skall vara kvar så man kan göra nya sökningar. Jag kanske är riktigt dum nu, men jag förstår inte hur du menar... Ja, jag gör inställningarna för sökningen i popup-fönstret, detta fönster skall INTE försvinna, utan skall finnas kvar. Ok, så att själva sökningen görs alltså i ett popup fönster med sökformulär och resultatet skall visas upp i startsidan/huvudsidan/resultatsidan?Skicka ett dataset
Jag har en sida(main.aspx), på den sidan finns en knapp(search) som öppnar ett nytt popupfönster, där i kan man med hjälp av några dropdownlistor ställa in en sökfråga(om man kan säga så), iaf så finns det en knapp i detta fönster som när man trycker på den skapar ett dataset som den lägger all info i...nu vill jag att när man trycker på denna knappen så skall detta skickas till en sida som heter tex (results.aspx), där det läggs i en datagrid. dena sida(results.aspx) skall öppnas i Main.aspx sidan.. alltså inte i ett nytt fönster.
Någon som vet hur jag fixar detta ?
p.s jag skriver i c#Sv: Skicka ett dataset
Sv:Skicka ett dataset
Sv: Skicka ett dataset
Du vill göra sökningen i popup-fönstret, men resultatet ska visas i en annan sida.
Vad menar du med att öppna Result.aspx-sidan i Main.aspx-sidan? Menar du öppna i samma fönster som Main.aspx eller ska Result.aspx öppnas i en del av Main.aspx-sidan? Vill du gå ifrån Main.aspx till Result.aspx eller ha Main.aspx kvar också...?Sv:Skicka ett dataset
Det som skall hända när man tryckt på sökknappen som finns i popupfönstret är att resultatet ifrån inställningarna man har gjort skall skickas till en sida som heter resultat.aspx ... resultat.aspx sidan skall öppnas ifrån Main.aspx sidan... alltså man skall inte få upp ett nytt fönster utan det skall bara finnas 2 fönster...popupsidan och Main(som sedan blir resultat.aspx)
(som du skrev, resultat.aspx skall öppnas i Main.aspx sidan)
problemet är hur jag gör detta då....Sv: Skicka ett dataset
En lösning (enda lösningen?) är med JavaScript. Från din main.aspx sida öppnas ett nytt sökfönster med hjälp av javascript (windows.open()). I ditt nyss öppnade popupfönster/sökformulär så kan du med hjälp av javascript komma åt din "mastersida" igen (windows.opener).
Då kan du, till exempel, från ditt sökformulär skicka in parametrar till main.aspx- eller resultat.aspx sidan.
Att få din main.aspx eller resultat.aspx sida att göra en ny sökning och visa upp resultatet kan göra på flera olika sätt.
Det enklaste är att låta javascriptet ladda om din main.aspx sida som sedan tar emot sökparametrarna genom exempelvis resultat.aspx?visaresultatId=1234¶m=789
Från din sökknapp i sökformuläret kallar du alltså på en javascriptfunktion typ (obs skräpkod):
// Kör vid knapptryckning
function Sök()
{
// samla ihop urval och sökvärden från formuläret
var1 = Valt värde i en textbox;
var2 = Valt värde i en DropDownList;
var3 = Valt värde i annan textbox;
// få master aspx sida att söka
windows.opener.location.href = 'resultat.aspx?id=' + var1 + '¶m=' + var2 osv...
}
Snyggare kanske är att kalla på en javascript funktion som finns i main.aspx som sedan kör någon sorts __doPostBack() grej eller varför inte en AJAX snurra. Finns som sagt en del lösningar...