Hejsan.. Skall kolla om en server är igång. Men min "status visare" (StatusLabel) Visar alltid "Server= Online" Det ser ut som du pingar din egen dator (localhost). An exception occurred during a Ping request. Hur ser ping-klassen ut och vad tar send för argument? Jag kan inte se att det skulle vara något som ingår i frameworket... Om det är "ping" du verkligen utför så ska du inte skicka med något portnummer. Ping kontrollerar om datorn svarar och inget annat. Eftersom du pingar dej själv (localhost 127.0.0.1) kommer datorn alltid vara igång när du kör programmet. Ping-klassen finns med i .NET 2.0. Hur menar du på ett annat sätt? Något exempel kanske? Det fungerar för mig med följande kod:IPStatus
Hur kommer detta sej?
Ping p = new Ping();
if (p.Send(@"127.0.0.1", 8080).Status == IPStatus.Success)
{
StatusLabel.Text = "Server= Online";
}
else
{
StatusLabel.Text = "Server= Offline";
}
//RickardSv: IPStatus
Den lär ju alltid vara igång, när programmet körs från den, så datorn svarar.
8080 som du angett är timeout-tid, inte port.
Testa p.Send("127.0.0.1:8080").Sv:IPStatus
Nepp.. Provat detta innan.. I tron om att det skulle fungera.. men icke.Sv: IPStatus
Vill du kontrollera att en viss service svarar (webserver verkar du vilja kolla) får du göra ett anslutningsförsök via tcp.
Är det ping du vill testa måste du testa mot en annan dator då du kan stänga av den.
/JohanSv:IPStatus
Precis som jag sa och som Johan också klarlagde så har du rört ihop det lite. Vad räknar du som server i detta fallet?
Ping kan ju kolla om en hårdvaruserver är igång. Dock måste du ansluta på annat sätt för att se att en mjukvaruserver körs.Sv: IPStatus
Ja det är en console server för en emu jag skall kolla statusen online/ofline på. Detta behöver heller inte vara localhost utan kommer även vara en annan host. Har försökt länge nu men får verkligen inte ihop detta..
Tack på förhand.Sv:IPStatus
public static string ping(string host)
{
string ret = string.Empty;
Ping p = new Ping();
if (p.Send(host).Status == IPStatus.Success)
{
ret = "Server= Online";
}
else
{
ret = "Server= Offline";
}
return ret;
}