Jag har gjort en windows application som visar en windowsForm, Formulären har en egenskap som heter StartPosition, det är inte den du vill ändra? tack, Via Screen kan du kolla datorns upplösning. Med metoden Scale kan du påverka formulärets storlek så att det passar upplösningen. Tack, Frågan är om formen är för stor för skärmen, så att du måste ändra storleken på fönstret genom att dra med musen i hörnen. Nej fromen int är stor för skärmen,placera WindowsForm på rätt plats
jag vill att min Forms plats justeras med hänsyn till shärmen,
problemet är att om jag kör applikaionen på en dator som har en 17 tum eller större skärm, går alltign bra och formen ses där som jag vill, men om man kör applikation på en mindre skärm då ses bara helften av fromen och man måste dra den för att se hela formen.Sv: placera WindowsForm på rätt plats
/JohanSv:placera WindowsForm på rätt plats
jag har ändrat location i formens property, och formen ligger på rätt plats om jag använder en stor monitor men man använder liten monitor eller en liten bärbar dator då hälften av fromen syns,
jag vet inte vad den heter som man måste ändra , jag ska prova den du skrev.Sv: placera WindowsForm på rätt plats
Sv:placera WindowsForm på rätt plats
menar du så här
Screen.GetBounds(Control Ctrl); eller Screen ms = new Screen() -> ms.Bound; ???
this.treeView1.Scale(SizeF faktor) vad är SizeF ???
jag har inte bra koll, har experimenterat med inte lyckats än, har du möjlighet att förklara lite?
tack igenSv: placera WindowsForm på rätt plats
Eller, om fönstret bara hamnar på fel plats, så det räcker med att dra i formens list för att flytta den rätt.
Om det är alternativ 1 får du ändra formens egenskap Size/Width/Height.
Om det är alternativ 2 kan du ändra formens egenskap StartPosition till t.ex. CenterScreen (ta då bort all annan kod som flyttar/ändrar storlek på fönstret).Sv:placera WindowsForm på rätt plats
det är en formen måste ligga där som Task pane ligger med samm storlek, för MS Words,