Hej, 1. Nästan alla kameror idag är bra, om du köper en riktig webbkamera som kostar ca 300:- och uppåt. OK, det later som att det blir ett omfattande projekt. (coolt)Anvanda data fran webkamera
Jag ska anvanda en webkamera i min applikation. Har ar ett antal relaterade fragor:
1) Nagot jag bor tanka pa nar jag valjer kamera? Allt jag vet i nulaget ar att den maste ha hog
upplosning och uppdateringsfrekvens.
2) Finns det nagra uppenbara problem med att anvanda tva webkameror samtidigt?
3) Hur hamtar jag informationen fran webkamerorna in till mitt program?
4) Var kan jag finna mer information om hur man implementerar webkameror?
/PeterSv: Anvanda data fran webkamera
2. Ja, om du använder det gamla anslutningsättet i Windows (Microsoft WDM Image Capture). Då gick det bara använda en åt gången. Alla nya kameror idag stöder även det nya sättet, via DirectX/ DirectShow.
3. Det finns två sätt. Antingen programmerar du anslutningen själv mot det gamla eller nya sättet. Det går vad jag vet bara i C++, även det nya sättet eftersom DirectShow inte finns i .NET. Detta kommer nog ta dig 1 år (överdriver kanske lite :)).
Det andra sättet är att använda en färdig kontroll. Det är så jag gjort. Det finns några gratiskontroller, men det är inte säkert de är så bra. Sen finns det några värstingkontroller som kan "allt". Jag har använt http://www.fathsoft.com/videocapx.html. De har lagt ner år på att ta fram den.
När du använder en sån kontroll tar det ca 1 minut för att göra det du vill (lite underdrift kanske :)).
4. Se föregående inlägg.Sv: Anvanda data fran webkamera
Kollade runt lite och som det verkar maste kommunikationen med kameran ske via COM interopt och DirektX. Jag har hittat lite diffusa beskrivningar av vad detta innebar, men om nagon kanner for att ge mig en liten introduktion i amnet sa skulle det vara uppskattat.
Tack for svaren jag fatt hittills; nu har jag i alla fall en startpunkt.
/Peter