Hejsan. Eftersom du vill ha hela raden där din sträng förekommer kan det ju vara ide att först göra en string.split´med newline som separator. Alternativt byter du till Linux/unix och kör Tack Magnus! Ska kolla upp detta. Jo jo, det var mest ett skämt. Man arbetar i en viss miljö av en anledning. Men *x har väldigt trevliga shell-kommandon som standard, däribland grep. I windows skulle vi ju nästan aldrig komma på tanken att leta efter något program som skulle göra en sån uppgift åt oss... Använder mig utav Magnus Åhlins tips med string.split och newline som separator mm. Varför byta operativ? Kör du windows kan du "bara" ladda ner cygwin och de moduler/funktioner du är intresserad av, och sen köra en simulerad unixmiljö i windows... Söka sträng i fil.
Vill söka på ett ord i en text tex "abc", ta raden som ordet förekommer i och stoppa in raden i en string array.
Så här har jag gjort för att hitta ordet i filen som jag söker efter, finns det sedan möjlighet att fortsätta på detta och plocka ut raden där "abc" förkommer.
string searchString = "abc";
StreamReader str = new StreamReader(file);
string fileText = str.ReadToEnd();
if (fileText.IndexOf(searchString) >= 0)
{
// Här vill jag ha in en string array med raden.
}
Mvh FredrikSv: Söka sträng i fil.
sedan loopa igenom o kolla strängarna med string.contains
dock föreslår jag att du kikar på RegEx som är ett snyggt sätt att hantera sådana här saker.
Du specar alltså upp en "formel" som sedan spottar ut exakt vad du vill ha..Sv:Söka sträng i fil.
grep filnamn abc >dinnyafil
=)Sv: Söka sträng i fil.
Niklas: Linux är kanon bra :-). Mycket möjligheter med shell script mm.
Lite svårt att göra snygga gui med ett shell script bara, tycker jag.
Dessutom är C# ganska kul också.Sv:Söka sträng i fil.
Sv:Söka sträng i fil.
Funkar bra än så länge.
Någon som kan tipsa om en bra sida på nätet eller bok om reguljära uttryck.Sv: Söka sträng i fil.
Riktigt trevligt, och gratis verktyg. =)
/Emma