Kan någon visa här nedan hur man kan loopa igenom en tabell och visa datat i en listBox för en window application i C#, så blir jag oerhört tacksam :) Du kan ju binda datat direkt till listboxen om du vill istället för att loopa igenom rad för rad i tabellen. Jag förutsätter i exemplen som jag ger att du har en metod som heter "getData()" där ditt resultat från sql-satsen kommer ifrån (sitter vid en dator utan VS installerat så syntaxen kan bli sådär). Tack för svar, men jag vill gärna göra på det här sättet, skrivet i PHP och MySQL men kan du hjälpa mig omvandla det till C# & SQL Server? En kommentar om lämpligheten till din kod, Patrik, jag är medveten om detta. Kolla tex på <ulr:http://www.lowendahl.net/content.aspx?cshrpContent=csa15> och http://www.lowendahl.net/content.aspx?cshrpContent=csa23Loopa ifrån en tabell & hämta data
Sv:Loopa ifrån en tabell & hämta data
Exempel med databindning:
// Vilken data man ska binda
ListBox.DataSource = getData();
// Primärnyckel i tabellen t.ex, det fält som ligger bakom varje item i listboxen och som inte syns
ListBox.DataValueField = "ID";
// Det fält som syns i listboxen
ListBox.DataTextField = "OtherField";
Exempel med iteration som du efterfrågade:
// Loopa igenom rad för rad i tabellen
ForEach (DataRow dr in getData())
{
// Lägg till fältet som en item i listboxen
ListBox.Items.Add(dr["SomeField"] as string);
}
Sv: Loopa ifrån en tabell & hämta data
<?
//Databaskoppling i C# till en SQL Server
$sql = "SELECT * FROM tabell";
$result=mysql_query($sql,$link) or die (mysql_error());
while ($row = mysql_fetch_array($result))
{
$varde = $row["varde"];
$sql = "SELECT * FROM annan_tabell WHERE id='$varde'";
$result=mysql_query($sql,$link) or die (mysql_error());
while ($row = mysql_fetch_array($result))
{
//Skicka mail här...
}
}
?>Sv:Loopa ifrån en tabell & hämta data
kostnaden för att göra som du gör jämfört med en join eller två selects till ett dataset är löjlig i jämförelse. titta på att fylla ett dataset med två tabeller och använda select / relationer för dataset istället, eller om detinte är ett alternativ, joins. Sv: Loopa ifrån en tabell & hämta data
Kan du bidra med C# kod som avspeglar exakt det som jag visar med PHP koden ovan?
Tack!Sv:Loopa ifrån en tabell & hämta data