Håller på att försöka uppdatera en databas och är helt ny med .NET och databaser, det är ju inte riktigt likt gamla ASP eller PHP, inte heller Java för den delen. Den kod du visar är det nog inga större fel på, men frågan är hur du "ställer in" din DataAdapter? Använder du CommandBuilder eller skapar du egna SqlCommands? Koden där du skapar adaptern behövs för att se vad som är fel. Ett felmeddelande skulle också vara användbart, eller får du inget fel alls men inget sparas? använder odbcConnectionStringBuilder Emil, jag läser förbrilt i dokumentationen men får inte bukt på mitt problem... Innan du kör Update borde det räcka att köra: Jag har löst problemet genom att göra såhär"Skicka in" DataSet till databasen
Jag har ett dataset som jag har hämtat, ändrat i men nu vill jag uppdatera det, och försöker med detta
public int Update(DataSet ds)
{
int a=-1;
try
{
conn.Open();
a= adapter.Update(ds);
conn.Close();
return a;
}
catch (Exception e)
{
MessageBox.Show("ERROR:\n"+e.Message);
return -1;
}
}
adapter och conn finns redan i klassen och är "igång"
Sv: "Skicka in" DataSet till databasen
Sv:"Skicka in" DataSet till databasen
public void Connect(string dataUrl, string usrName, string pswd)
{
builder.Driver = "Microsoft Access Driver (*.mdb)"; // Load driver
builder.Add("Dbq", dataUrl); // Load dataUrl
builder.Add("Uid", usrName); // Load username
builder.Add("Pwd", pswd); // Load password
// Create connection
conn = new OdbcConnection(builder.ConnectionString);
}
public void Query(string qString, string tableName)
{
// Try to open connection and fill DataSet
try
{
conn.Open();
adapter.SelectCommand = new OdbcCommand(qString, conn);
adapter.Fill(ds, tableName);
// Close connection
conn.Close();
}
catch (Exception e)
{
MessageBox.Show("ERROR: \n" + e.Message);
}
}
vet inte riktigt om jag har gjort rätt eller om det är rätt att använda ODBC?
Sv: "Skicka in" DataSet till databasen
Om du skall fylla ett dataset så räcker det med att sätta SelectCommand och sedan anropa adapter.Fill(). Om du däremot skall skriva ned förändringarna i ett dataset till databasen så måste du dessutom ha satt DeleteCommand, UpdateCommand och InsertCommand för att det skall fungera.
Det går att använda en CommandBuilder (SqlCommandBuilder?) för att slippa skapa dessa manuellt, se följande länk :
http://msdn2.microsoft.com/en-us/library/system.data.odbc.odbccommandbuilder.aspx
Lycka till...Sv:"Skicka in" DataSet till databasen
Men hur skapar jag Delete, Update och Insert Commands? Måste jag veta exakt vilka kolumner och vilkor som ska köras, kan man inte bara ta det ändrade DataSetet och "spara över" databasen?Sv: "Skicka in" DataSet till databasen
OdbcCommandBuilder cb = new OdbcCommandBuilder(adapter);
/JohanSv: "Skicka in" DataSet till databasen
[code]
try
{
conn.Open();
OdbcCommandBuilder com = new OdbcCommandBuilder(adapter);
if (ds.HasChanges() == true)
{
try
{
adapter.Update(ds, tName);
ds.AcceptChanges();
MessageBox.Show("Save complete!");
}
catch (Exception e)
{
MessageBox.Show("SAVE ERROR:\n" + e.Message);
}
}
conn.Close();
return 1;
}
catch (Exception e)
{
MessageBox.Show("SAVE ERROR:\n" + e.Message);
return -1;
}
[/code]
men nu kommer ett nytt problem. När jag har lagt till flera tabeller i samma DataSet får den problem när den börjar spara över varandra. Den ska spara Tabellen events men den vill spara hela datasetet till den tabellen och då kan den inte hitta kolumner som inte finns.
Hur ska jag göra för att hämta och lagra all data från en databas med flera tabeller till ett DataSet sedan få sparningen att fungera??