Hej! 1) Har inga idéer Ok!Bygga ett program som kan läsa tabeller i en databas. Framework 2.0
Jag vill ha tips om följande
1. Hur kommer jag åt ODBC handteran via mitt program Jag vill kunna välja en databaskoppling och sedna använda den i mitt program. Syftet är att jag skall kunna koppla upp mig mot det flesta SQL databaser. Ex foxpro, access, SQL server mm
2. När jag har kopplat upp mig mot en databas så vill jag kunna lista alla tabeller och sedan kunna plocka ut alla kolumner i tabellerna och visa egenskaperna för varje kolumn.
Hur gör jag det?
/TyronneSv: Bygga ett program som kan läsa tabeller i en databas. Framework 2.0
2) Det finns mig veterligen inget sätt som fungerar mot alla datakällor, en del datakällor har ju inte ens alltid begränsningar eller datatyper på fälten. Jag tänker då t ex på excel-ark eller liknande.
När det gäller MS SQL-Server finns det några olika sätt, t ex kan man använda SQL-DMO, eller de olika INFORMATION_SCHEMA-vyerna eller helt enkelt ställa frågor mot sys*-tabellerna (sysdatabases m fl).
Som sagt, jag tvivlar mycket starkt på att du kan hitta en lösning som passar alla datakällor så du måste nog ta reda på detaljerna för varje datakälla och behandla dom var för sig.
En sak till, i gamla ADO så har jag för mig att man kunde ställa en fråga "SELECT * FROM [Tabellnamn] WHERE 1=0" och på så sätt få upp ett tomt recordset, som det hette då. Därefter kunde man i Fields-collection:en kolla egenskaper på alla kolumner. Jag har aldrig ens funderat på om det fungerar likadant i ADO.Net då jag nästan alltid använder typade datasets som jag skapar i designtime. Kan vara värt att kolla upp även om det inte löser problemet med vilka databaser och vilka tabeller som finns.Sv:Bygga ett program som kan läsa tabeller i en databas. Framework 2.0
tack för ditt svar. Jag har själv funderat på detta så jag söker vidare. Att det går är ju uppenbart eftesom det finns andra program som klarar det. Man jag skall spinna vidare på dina förslag
/Tyronne