jag försöker hämta data från databasen om jag direkt använder connection strängen då får jag svar så här Har du kollat så att din connection string i web.config är korrekt deklarerad och heter "MyConnString"? Ska det inte vara klamrar istället för parenteser? Ja, fel forum ligger den i men har du prövat på följande sätt då?connection string configruation problem
Dim sqlConnection As SqlConnection = New SqlConnection(ConnectionString)
men om jag har connection strängen i Web.config och anropar den så här
Private Shared ConnectionString As String = ConfigurationManager.AppSettings("MyConnString")
då får jag följande konstig grej
System.InvalidOperationException: The ConnectionString property has not been initialized bla blah blah
jag har använt samma connection string (som finns i web.config filen) för sqlDataSource och det har gått bra.
varför och hur ska lösa den?
tackSv: connection string configruation problem
Har du din connection string under AppSettings eller har du lagt den (.NET 2.0, du anger inte vilket du använder) under ConnectionStrings?
Dvs
Om du kör koden
Dim connStr As String
connStr = ConfigurationManager.AppSettings("MyConnString")
vilket värde får då connStr?
Kan du bifoga delar av web.config så att vi kan se hur det ser ut?
Dessutom : .NET 1.1 eller 2.0?
/Andreas
Sv:connection string configruation problem
ConfigurationManager.AppSettings["Myconnstring"]
.NET 2.0 så finns det ju faktiskt en connectionstring-property i web.config som är bättre att använda.Sv: connection string configruation problem
Private Shared ConnectionString As String = System.Configuration.ConfigurationSettings.AppSettings("MyConnString")