Jag försöker läsa en textfil med StreamReader, men tappar svenska tecken. Enligt online-hjälpen används UTF-8 som standard, och jag misstänker att det är detta som ställer till det. Begriper dock inte hur jag skall ändra det. Någon som kan hjälpa? reader = new StreamReader(stream,Encoding.Default); Hej Encoding.GetEncoding("ISO-8859-1") använder jag för att vara på den säkra sidan, då spelar det ingen roll vilken encoding som är vald på maskinen (default är regional settings bereonde)StreamReader skalar bort svenska tecken (VS .NET 2003).
Här är mitt försök:
StreamReader strmReadFile;
strmReadFile = File.OpenText(@"c:\test.txt");
Label1.Text = strmReadFile.ReadToEnd().ToString();
strmReadFile.Close();
En sak till: Radbrytningar försvinner vid inläsning. Måste jag använda metoden ReadLine om jag vill ha textfilens radbrytningar kvar?Sv: StreamReader skalar bort svenska tecken (VS .NET 2003).
writer = new StreamWriter(stream,Encoding.Default);
that should do the trick.
// KristofferSv:StreamReader skalar bort svenska tecken (VS .NET 2003).
Jag har samma problem och är väl lite färsk när det gäller c#, jobbat mest med andra språk.
reader = new StreamReader(stream,Encoding.Default);
Min fråga är ju vilken encoding man skall använda sig av och vad menar du med default?
sr = new StreamReader(fs, System.Text.Encoding.ASCII, true, 512); har jag testat och även lite andra versioner som UTF8 och Unicode osv. Men får bara junk i slutändan ändå.
Jag läser av en fil och sätter in värden i en databas. Får samma konstiga tecken i databasen som när jag skriver ut texten i consolen. Sv: StreamReader skalar bort svenska tecken (VS .NET 2003).