använder mig i grunden av detta: har hittat mer info men just nu hjälper det inte mig alls... ;)hur se om dokument skickats till printer?
www.codeproject.com/csharp/printhml.asp
när man använder sig av detta utifrån andra program så blir de ett formulär somligger kvar öppet/i bakgrunden och för varje fil som printas blir det en ny...
nu äre så att jag behöver veta när dokumentet har skickats till printern för att printas... hur går man till väga då?
som jag förstått det hela av koden så är det denna kod som skickar html-filen för printning:
public void PrintHtml(string sHtml,bool bPromt)
{
frmObj.axD.DocumentHTML=sHtml;
//wait until the DHTMLEdit control load the whole document
for(;frmObj.axD.Busy!=false;)
{
System.Windows.Forms.Application.DoEvents();
}
//If null is passed to the following method print dialog will not be shown
object opt=null;
if (bPromt)
opt="1";
frmObj.axD.PrintDocument(ref opt);
}
så hur kan se att den har skickats till printern så att jag kan få stänga ner formuläret (som behövs för att kunna printa ett html-dokument)???
tacksam för hjälp
/jonas w
Sv: hur se om dokument skickats till printer?
men här är litemer info om hur det eventuellt kan lösas:
<b>
Well i have a little idea on that problem. For that u have to add an event handler onafterprint of mshtml.HTMLWindowEvents2_Event...and thus you can wait until the whole doc goes to print spooler.To do that please add the following code in frmBrowser.cs in my example...
</b>
private void axW_DocumentComplete(object sender, AxSHDocVw.DWebBrowserEvents2_DocumentCompleteEvent e)
{
isPrinting=true; //You may use this for further synchronization
mshtml.HTMLDocument doc;
mshtml.HTMLWindow2 win2;
mshtml.HTMLWindowEvents2_Event iwin2;
doc=(mshtml.HTMLDocument)axW.Document;
win2=(mshtml.HTMLWindow2)doc.parentWindow;
iwin2=(mshtml.HTMLWindowEvents2_Event )win2;
iwin2.onafterprint +=new mshtml.HTMLWindowEvents2_onafterprintEventHandler(On_afterprint);
}
private void On_afterprint(mshtml.IHTMLEventObj e)//mshtml.IHTMLEventObj e
{
isPrinting=false;
}
Jag hoppas detta hjäper er så att ni kan hjälpa mig... :)
Tack på förhand
/jonas w