Jag har med hjälp av den här pelles artikel försöka skapa ett databaslager. Hej, Provade att kasta in din kod i mitt projekt som kör ASP.NET 2.0 och det fungerar hur bra som helst. Jag installerade 2.0 men det verkar inte ha uppdaterats riktigt som det skulle, just nu står det att jag kör 1.1.4322, får väl försöka göra om alltihop. Kör Visual Studio 2003. Jag testade att byta till ConfigurationSettings och nu fungerar det fint. Tack så mycket!Problem med databaslager
(http://www.pellesoft.se/area/articles/article.aspx?artid=951)
Jag ville dock använda mig av c#-kod och hittade då ett foruminlägg om hur man gjorde om det. (https://www.pellesoft.se/communicate/forum/view.aspx?msgid=216713&forumid=44&sum=0)
Använder alltså följande c#-kod:
using System.Web;
using System.Configuration;
using System.Data;
using System.Data.SqlClient;
public class SQLFunctions
{
static string GetConnectionString()
{
if (System.Web.HttpContext.Current.Request.Url.ToString().ToLower().IndexOf("localhost") > 0)
return ConfigurationManager.AppSettings["ConnectionStringLocal"].ToString();
else
return ConfigurationManager.AppSettings["ConnectionString"].ToString();
}
// och en massa annan kod
}
Mitt problem är att när jag kompilerar koden så verkar inte Visual Studio gilla denna rad:
return ConfigurationManager.AppSettings["ConnectionStringLocal"].ToString();
Den hittar inte "ConfigurationManager". Jag har försökt göra en referens till System.Configuration men hittar bara System.Configuration.installation i listan med referenser och har då gjort en referens till denna istället, kan det vara det som är problemet?
Hur får jag detta att fungera?Sv: Problem med databaslager
Jag kommer inte ihåg exakt, men hur man använder ConfigurationManager skiljer sig mellan VS.Net 2003 och 2005, och jag gissar att det är detta som vållar dig problem. Om jag minns rätt så har ConfigurationManager bytt namn till ConfigurationSettings :
return ConfigurationSettings.AppSettings["ConnectionStringLocal"].ToString();
Sv:Problem med databaslager
Kör du .NET 2.0?Sv: Problem med databaslager
Sv:Problem med databaslager
En annan grej bara, jag kör VS.net 2003 på min dator men jag har webbservern och alla projekt på en annan dator, är det dumt att köra så på något sätt?