Hej, Du måste nog bidra med lite kod här tror jag... jag har editerat mitt inlägg och lagt till kod. Vad menar du med att du anropar den från ett Class Library? Vad anropar deit Class Library? En Web Service eller Web Site eller WinForms applikation eller konsolapplikation eller...?Cannot connect to the configuration database
Jag har en metod i en web service som hämtar data från en SharePoint Lista (t.ex. Contacts) och returnerar datat inom en DataSet. när jag testar den genom att slå F5 allt går bra och får jag mina kontakter (listan).
Men problemet är att om jag anropar metoden från en Class Library då får jag denna exception:
Microsoft.SharePoint.SPException: Cannot connect to the configuration database. For tips on troubleshooting this error, Search for article 823287 in the microsoft knowledge Base at.....
...
jag gör vad står i arikeln men fortfarande får samma exception.
Guid MySiteGuid = new Guid("8FADE524-C5AF-4AC5-A5B4-181A4E8077D2");
SPSite IgnitoSite = new SPSite(MySiteGuid);
SPWeb IgnitoWebSite = IgnitoSite.OpenWeb();
SPListItemCollection IgnitoContactsItems = IgnitoWebSite.Lists["KouroshContacts"].Items;
DataTable DT = new DataTable();
DT = IgnitoContactsItems.GetDataTable();
MyDataSet.Tables.Add(DT.Copy());
return MyDataSet;Sv: System.IndexOutOfRangeException: Cannot find Table 0.
Sv:System.IndexOutOfRangeException: Cannot find Table 0.
Sv: Cannot connect to the configuration database
Anledning till felet är förmodligen att den process om gör anropet mot Sharepoint kör som en användare som inte har rättigheter i Sharepoint. Din web service kör som en användare som har OK rättigheter, men inte ditt andra program, vad skiljer sig mellan dessa?
/Andreas