namespace eventtest > public eventoslotos test; Jag hade slarvat med event, det stod i min kod. Däremot hade jag ingen aning om att nån måste lyssna på evented för att det ska bli nåt. <b>If-satsen ska vara kvar, eventet är null om ingen lyssnar på det.. Har du ingen if-sats så smäller det varje gång du försöker trigga eventet och det inte finns någon som lyssnar på det eventet.</b> > Som en kuriositet så verkar C++/CLI ta hand om null kollen automagiskt, men i C# så måste du checka att den inte är null. Vissa källor föreslår ännu mer exotiska kollar...Eventhanering
{
public class Form1
{
public delegate void eventoslotos(string name);
public eventoslotos test;
public Form1()
{
...
}
private void button2_Click(object sender, EventArgs e)
{
if (test != null)
{
test("HEJ");
}
}
}
}
"test" är alltid null och således höjs aldrig eventet, om jag inte har if-satsen så smäller det där eftersom att test är just null.
Förslag för att få det att fungera?Sv: Eventhanering
Ska vara:
public event eventoslotos test;
If-satsen ska vara kvar, eventet är null om ingen lyssnar på det.. Har du ingen if-sats så smäller det varje gång du försöker trigga eventet och det inte finns någon som lyssnar på det eventet.Sv:Eventhanering
Tack!Sv:Eventhanering
Som en kuriositet så verkar C++/CLI ta hand om null kollen automagiskt, men i C# så måste du checka att den inte är null. Vissa källor föreslår ännu mer exotiska kollar...Sv: Eventhanering
Mycket möjligt. Själv kör jag med if-sats. Fast jag wrappar den i en OnBlaha-metod istället för att direkt anropa blaha-eventet, koden blir finare då och inte en massa dubletter överallt