Håller på och lär mig lite C# och skulle vilja se någons exempelkod på hur man använder SPCS API *puff* Har inte jobbat med SPCS API från C# men min gissning är att du har du några olika val: Kan och kan .. :-) Men jag lär mig C# och inte tex VB för att det är en ny teknik och inte gammal beprövad. Varför lära sig något gammalt? *puffar* Jaha.. Hej!Exempelkod SPCS Api
Så finns det någon vänlig själ som har lite kod att dela med sig av på tex hur jag anropar adk.dll och skapar tex en order. Bara så att jag har något att titta på och lära mig av.
Mvh NiklasSv: Exempelkod SPCS Api
Har kommit en liten bit själv men behöver lite "styrning" skapat en struct adkerror:
struct ADKERROR
{
public long lRc;
public long lDbTable;
public long lField;
public long lFunction;
public long lProgramPart;
}
Har även importerad dll på detta vis:
[DllImport("adk.dll", EntryPoint = "_AdkOpen@8")]
public static extern ADKERROR AdkOpen(string pszSystemPath, string pszFtgPath);
och anropar så här:
ADKERROR myErr = new ADKERROR();
myErr = adk.AdkOpen("C:\\spcskatalogen", "c:\\Ovnbol");
Men nu har jag kört fast, har jag gjort helt galet? Eller är jag på rätt spår?
Felhanteringen ska man tydligen kontrollera om ADKERROR lRc är > 0 då har det gått fel.
Men hur skickar jag en pekare sen? Fattar nog inte riktigt hur jag ska göra..
Någon som kan tipsa lite?
Exemplen som Visma tillhandahåller är antingen i C, VB eller Pascal så jag har svårt att översätta dem. Är ju inget proffs ännu ;)Sv: Exempelkod SPCS Api
1. Skapa en wrapper i som bryggar mellan C#. Borde vara hyfsat enkelt i C++/CLI
2. Skapa ett COM-objekt (i t.ex VB eller C++) av API:t och sen använda COM-interop i C#
Båda är dock ganska avancerade tekniker och inget man bör göra för att lära sig C#. Kan du inte använda några av de språk som stöds istället?Sv:Exempelkod SPCS Api
Har använt mig av Interop i C# och fått en del att fungera men jag verkar inte kunna tillräckligt. Det är inte lätt att ha kolla på alla classer som finns och hur dem ska användas. Men jag tragglar vidare det kanske släpper snart. Och då blir allt så mycket roligare.Sv: Exempelkod SPCS Api
Ingen som .NET ifierat spcs api med C#? Och kan dela med sig lite av sina lösningar?
Bara som att man kommer igång. Felhanteringen vore ju förträffligt om någon hade fnulat till redan och kunde dela med sig av :)Sv:Exempelkod SPCS Api
Svara själv lite i tråden..
Har fått en del att fungera. Utan att skriva någon kod i C++ .
Fått lite hjälp från andra forum.
Så snart är det mesta klart. Jag har iaf fått klar för mig hur jag ska gå till väga.
Markerar tråden som löst och för info.Sv: Exempelkod SPCS Api
Har du lust att dela med dig av lite kod? Sitter själv med samma problem som du nu..! Sitter med API, Utvecklarpaket och ser ut som ett stort frågetecken :)