Har ett dataset bestående av flera tabeller från en SQLserver, de flesta körs med joins. Genast en query körs utan join för en tabell ändras plötsligt ordningen på kolumnerna i mina queries med join, grupperade enligt ursprungstabell. (tilläggskommentar: queryn med join har alltså körts en gång till efteråt) Jag tycker personligen inte att du bör skriva kod som är beroende av ordningen på fälten. Det är så lätt hänt att man skriver om SQL:en eller SP:n men glömmer att ändra i koden som använder datasetet. Det är i SQL-satserna jag bestämmer ordningen på kolumnerna, så det konstiga är ju att denna ordning ändras efter att en query utan join har körts emellan (när exakt samma query med join körs igen). Det verkar mao som om ett dataset inte "gillar" en blandning av join och "icke-join". Ah, det stod inget om datagridden i det ursprunliga inlägget så jag missuppfattade frågan. Jag använder själv aldrig datagridden (kör med Janusys GridEX) men rimligen borde det gå att styra kolumnordningen oberoende av datasetets design? Det går i alla fall i GridEX. Någon annan med mer vana av datagridden får nog ta vid här... eller rättare sagt, det är datagridview som jag använder. skulle ju nog hellst vilja klara mig med att bestämma kolmnordningen i select-satsen... får se om jag hittar orsak/lösning. problemet låg inte i datasetet, det var datagridviewen. kör nu columns.clear() före ny data läses in från dataset.dataset problem
Någon som har förklaring och ev lösning på detta konstiga problem? Vill ju gärna ha alla tabeller i ett dataset och få behålla ordningen på kolumnerna.
-- update --
Trodde att jag slapp felet, men det återstår fortfarande. Är det ingen som har varit med om samma?
En möjlighet är ju att placera de tabeller som läses in utan joins i ett skilt dataset, men det får bli en sista utväg isf...Sv: dataset problem
Sv:dataset problem
--update--
koden är inte beroende av ordningen och behöver således inte ändras enligt select-satsen, utan det handlar om i vilken ordning de presenteras i datagriddenSv: dataset problem
Sv:dataset problem
Sv: dataset problem