Hej Har tyvärr inget bra svar på frågan. Om du inte finner någon lösning kan jag dock rekommendera SharpZipLib (http://www.icsharpcode.net/OpenSource/SharpZipLib/) för att hantera zip-filer i .NET. Zipfldr.dll sköter komprimering mm i win98(nån version), winME, WinXP, 2003Server. Finns inte installerat på win2000 men går att installera som hotfix. <b>Skälet till att inte köra Sharpziplib är att det på win2000 brukarna finns Winzip installerat och jag vill gärna slippa kravet att det skall vara installerat även på WinXp/2003server eftersom det alalredan finns i operativet.</b> Oki, så här är det... Det jag sitter med just nu är at uppgradera ett projekt från VB6 till .Net. För VB6 versionen finns det idag ett krav att WinZip skall vara installerat. Eftersom jag vet att på datorerna som kör Win2000 finns Winzip installerat så används det, nya klineter som tillkommer kommer antagligen uteslutande att vara WinXP/2003Server och därifrån vill jag för .Net-versionen ta bort kravet på att Winzip skall vara installerat. Precis det kan du åstadkomma med SharpZipLib (men du kan ta bort kravet på WinZip för W2000). Det du behöver göra är att leverera SharpZipLib-dll:en i applikationens mapp. Om jag förstod sidan rätt, så är openZipLib en assembly skriver i .NET för att kunna hantera komprimering via ZIP..Filkomprimering i WinXP/2003Server
Har sökt men inte hittat något (än kanske är bäst att tillägga) om hur man kommer åt det en inbyggda zip-grejen i WinXP/2003Server från kod. Saken är den att jag har filer som jag vill komprimera upp och det vore bra om vi kunde göra det med den inbyggda zip-historien istället för att skaffa oss ännu mer trdjepartskomponenter. Någon som har ett tips om var jag kan hitta något matnyttigt???Sv: Filkomprimering i WinXP/2003Server
/JohanSv: Filkomprimering i WinXP/2003Server
Skälet till att inte köra Sharpziplib är att det på win2000 brukarna finns Winzip installerat och jag vill gärna slippa kravet att det skall vara installerat även på WinXp/2003server eftersom det alalredan finns i operativet. Men nu har jag lite mer att gå på... ;-) Sv:Filkomprimering i WinXP/2003Server
Förstår inte riktigt vad du menar med det... SharpZipLib har inga beroenden, det är en .NET-implementation av ZIP-algoritmen.
/JohanSv: Filkomprimering i WinXP/2003Server
Dvs dagsläge:
Krav på att alla klienter har Winzip installerat
Önskat läge för nästa version:
Win2000, Winzip måste vara installerat (dvs samma som idag)
WinXP, 2003Server, allt finns ju i operativet så varför inte utnyttja det? Sv:Filkomprimering i WinXP/2003Server
JohanSv:Filkomprimering i WinXP/2003Server
Det betyder att om du använder dig av openZipLib så behöver du inte använda dig av någon annan DLL, och är alltså inte beroende om vilken version av OS som du använder, det skulle till och med fungerar på en Compact .NET version (i teorin alltså)...
Kan inte se någon smidigare lösning, att sedan MS har varit snäll och stoppa med lite Zip funktioner i XP och 2003 betyder ju inte att du måste använda de dll:erna för att göra vad du vill.
Mitt val hade varit enkelt, plocka ner assembly och utveckla mot den, du får ju till och med käll koden om det är något som du vill in och ändra på ;)
- M