Hej Testa att sätta ws.Encoding till något t.ex. 88591 eller 850 (Integer) Då jag är nybörjare i C# förstår jag inte riktigt vad du menar. Tacksam för ett mer detaljerat exempel. Det beror på.. Så här ser anropet ut: Löste det där med kolumnerna. Var ungefär lika simpelt som jag anade ;-) Det här var det jag hittade på google, om det är användbart eller itne vet jag inte riktigt: Tack för ditt svar, Oskar! Det är inte så att du rapporterar fel encoding till webbläsaren då? Kolla i web.config-filen vad du skickar för encoding, kolla sedan i webbläsaren vad den visar för encoding. Kan vara så att du borde lägga till någon meta-tag eller något i html-koden. Encodingen är "UTF-8" på båda ställena. Nu har jag insett att det inte fungerar korrekt i Web-läsaren heller. Det är endast första gången man klickar på Invoke som datat ser korrekt ut. Andra gången man klickar Invoke blir det fel. Då hjälper det inte att kompilera om. Det man måste göra då är att avsluta "ASP.NET Developement Server" som dyker på som en ikon nere vid klockan när man kompilerar. Sen kan man kompilera på nytt och ikonen dyker upp igen, första anropet funkar och sedan är det bara att börja om... Börjar bli trött på detta nu :-( Vad visar webbläsaren att det för encoding, både när det fungerar och när det inte fungerar? Vad händer om du byter encoding? Webläsaren visar alltid "UTF-8" även om jag byter encoding i web.config till något annat.Skräptecken istället för ä, å och ö i dataset från Pervasive
Har byggt webtjänster i Visual Studio 2005 som kommunicerar med en Pervasive SQL 8.7 databas. Problemet är att det data som returneras från webtjänsterna via ett dataset saknar å, ä och ö. Skräptecken skrivs ut istället. Applikationen som anropar webtjänsterna är byggd för Windows CE 5.0 och datat visas i en vanlig datagrid.
Det konstiga är att att det finns en inställning på Pervasive databasen "OEM/ANSI Conversion" som alltid fixar ovanstående problem. Men jag anar att denna inställning inte ingår i Pervasives "Data provdier for .NET".
Kan ni ge mig några bra tips?
Mvh
Palle ThedinSv: Skräptecken istället för ä, å och ö i dataset från Pervasive
Sv:Skräptecken istället för ä, å och ö i dataset från Pervasive
Sv: Skräptecken istället för ä, å och ö i dataset från Pervasive
Hur ser koden ut som gör anropet?Sv:Skräptecken istället för ä, å och ö i dataset från Pervasive
DeviceApplication1.DataExchange.DataExchange de = new DeviceApplication1.DataExchange.DataExchang();
de.Url = "http://" + globalMeth.GetIP() + "/Webservices/DataExchange.asmx";
DataSet dsInkop = de.GetInkop() ;
bindingSourceInkop.DataSource = dsInkop.Tables[0];
Webmetoden GetInkop som anropas ser ut som följer:
[WebMethod]
public DataSet GetInkop()
{
PsqlConnection myConnection = new PsqlConnection("server=localhost; serverDSN=winmps;");
myConnection.Open();
PsqlDataAdapter pDataAdInkop = new PsqlDataAdapter(" SELECT inkopsdatum as Inköpsdatum, leverantorsnr as Leverantör,inkopsnr as Inköp FROM Sasreg41 ORDER BY inkopsdatum", myConnection);
DataSet dsInkop = new DataSet();
pDataAdInkop.Fill(dsInkop);
return dsInkop;
myConnection.Close();
}
Sen har jag en enkel fråga: Hur ändrar man kolumnrubriker och kolumnbredder i en DataGrid?
Kan inte hitta några properties för detta.
/PalleSv: Skräptecken istället för ä, å och ö i dataset från Pervasive
å,ä,ö-problematiken är dock fortfarande ett mysterium.
/PalleSv:Skräptecken istället för ä, å och ö i dataset från Pervasive
http://www.google.com/search?hs=bw&hl=en&lr=&safe=off&client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Aen-US%3Aofficial_s&q=psqlconnection+.net+encoding&btnG=Search
På pervasievs hemsida så kollade jag dokumentationen för deras .net dataprovider, och enligt den så omvandlar den själv mellan databasens encoding och unicode för .net. Så en gissning är att databasen är felinställd så att dataprovidern tror att texten är kodad på något annat sättSv: Skräptecken istället för ä, å och ö i dataset från Pervasive
"encoding=437" i connectionstringen var lösningen...trodde jag. Tyvärr funkar det bara när jag kör mitt Webservice-projekt via Visual Studio till webläsaren. Då visas alla tecken korrekt. När jag kör mitt huvudprojekt och anropar tjänsterna blir resultat i datagriden lika fel som innan. Kan det ha med Compact Framework att göra? Eller att det är en engelsk version av CE?
När det gäller det här med kolumnbredder var jag lite snabb att meddela att jag löst det. Jag hittade namn-propertyn och trodde givetvis att Width fanns oxå. Men icke!
Ska man verkligen behöva skriva kod för TablesStyles för att kunna ändra bredden på en kolumn?
/Palle Sv:Skräptecken istället för ä, å och ö i dataset från Pervasive
Några idéer?
/PalleSv:Skräptecken istället för ä, å och ö i dataset från Pervasive