Hej Testa att sätta ws.Encoding till något t.ex. 88591 eller 850 (Integer) Då jag är nybörjare i C# förstår jag inte riktigt vad du menar. Tacksam för ett mer detaljerat exempel. Det beror på.. Så här ser anropet ut: Löste det där med kolumnerna. Var ungefär lika simpelt som jag anade ;-) Det här var det jag hittade på google, om det är användbart eller itne vet jag inte riktigt: Tack för ditt svar, Oskar! Det är inte så att du rapporterar fel encoding till webbläsaren då? Kolla i web.config-filen vad du skickar för encoding, kolla sedan i webbläsaren vad den visar för encoding. Kan vara så att du borde lägga till någon meta-tag eller något i html-koden. Encodingen är "UTF-8" på båda ställena. Nu har jag insett att det inte fungerar korrekt i Web-läsaren heller. Det är endast första gången man klickar på Invoke som datat ser korrekt ut. Andra gången man klickar Invoke blir det fel. Då hjälper det inte att kompilera om. Det man måste göra då är att avsluta "ASP.NET Developement Server" som dyker på som en ikon nere vid klockan när man kompilerar. Sen kan man kompilera på nytt och ikonen dyker upp igen, första anropet funkar och sedan är det bara att börja om... Börjar bli trött på detta nu :-( Vad visar webbläsaren att det för encoding, både när det fungerar och när det inte fungerar? Vad händer om du byter encoding? Webläsaren visar alltid "UTF-8" även om jag byter encoding i web.config till något annat.Skräptecken istället för ä, å och ö i dataset från Pervasive
Har byggt webtjänster i Visual Studio 2005 som kommunicerar med en Pervasive SQL 8.7 databas. Problemet är att det data som returneras från webtjänsterna via ett dataset saknar å, ä och ö. Skräptecken skrivs ut istället. Applikationen som anropar webtjänsterna är byggd för Windows CE 5.0 och datat visas i en vanlig datagrid.