Jag har en enkel klass Person med bara en variable persnr; arv bör användas för statiska strukturer, fram tills dagens tider så kanske arv varit rätt för att skapa Man/Kvinna klasser, då det varit omöjligt att byta från det ena till det andra. C# tillåter inte arv från flera basklasser. Antingen får du definiera Person, Man, Kvinna och Barn som Interface (de kan ärva av varandra) och säga att din UserControl implementerar interfacet för Barn, eller så låter du Barn vara en medlemsvariabel i din UserControl. arv struktur
Public class Person (string s)
{
Pn = s;
}
…. Har sina properties som returnerar en string…
/////****************************************
Sen har jag en klass som heter Tjej som ÄR en Person,
Public class Tjej : Person // en tjej är en Person
{
Public Tjej(char k, string pn)
{
…..
}
///Proterties …
}
Hittils funkar det bra Men!
//////******************************************
Jag vill skapa en knapp som ska heta Barn .(min klass Barn ÄR en tjej samtidigt som ÄR en Person) Jag skapar min egen knapp mha ControlUser. Så att när jag ska använda Windows forms kommer så här:
public class Barn : System.Windows.Forms.UserControl. Min fråga är hur jag ska skriva för att classen ‘Barn’ ÄR en Tjej och en Person????
Går det att addera en referens dll-fill gjort i ConsoleApplication till en Windows.Forms?? sen kommer jag att implementera flera såna knappar
public class EttFBarnIkon : System.Windows.Forms.UserControl:Tjej ==FEL
public class EttFBarnIkon : Tjej System.Windows.Forms.UserControl ==FEL
public class EttFBarnIkon : Tjej System.Windows.Forms.UserControl ==FEL
Jag har adderar en referens, en Person-dll fil till tjej och en tjej-dll fil till Barn
Tack för hjälpen Lisa.Sv: arv struktur
dock är det ju idag väldigt möjligt för folk att gå från man till kvinna så den strukturen är inte vidare statisk idag.
och att vara barn har aldrig varit statiskt, barn är man under en viss tid.
så varken att vara barn eller att ha ett visst kön lämpar sig som subklasser, då det är omöjligt att tvinga ett objekt av en viss klass att bli en annan.
så kön lämpar sig mer som property , och barn är man väl om ålder är mellan 0 och 17 år eller något i den stilen...Sv: arv struktur
det beror lite på hur du vill använda klasserna senare; Om alla ska bli knappar kan du låta Person ärva från UserControl då har du med dig all den funktionaliteten upp till Barn-klassen.
/johan/