Hej! Det finns ett objekt som heter FileSystemWatcher. Titta lite mer på det så kommer du säkert att kunna skriva lite rutiner till det. Du kan exemelvis skapa en windows service som du användar i kombination för att göra det du eftersöker. Nja, jag är tveksam till att FileSystemWatcher kommer lösa problemet. Känns snarare som att en drivrutin kommer behövas, ett filter för filsystemet. Känns inte riktigt optimalt det heller dock :/ Jag tänkte att jag skulle ha en mapp vars filer ligger i en databas (ja, jätte onödigt säkert, men jag vill testa och lära mig). Och då måste mitt program kunna fånga upp alla händelser mot mappen och få möjlighet att svara på dem. Det känns som att du måste ha en drivrutin då, kanske inte ett filter, men du skulle kunna skriva ett filsystem (finns något api för det), och sedan kan du mounta en sådan sak i en mapp. Dock ingenting man skriver i .net. Det var tänkt att alla program skulle kunna läsa från den här mappen (explorer, vlc, media player, anteckningar) o.s.v.. Men om det inte är ett jobb för .NET känns det lite onödigt att gå in på, ville mest lära mig hur man gjorde det =) Problemet är att du inte vill veta när program frågar efter saker i mappen, du vill snarare "ta kontrollen" över mappen, och då är du nere i filsystemet och grötar. Dvs. du vill att din kod svarar på frågan om en viss fil finns etc, istället för att ntfs svarar på frågan. Precis.. Så kanske man skulle sagt istället iofs, men det är precis det jag vill åt.. Är det lite för hett för att klara med "generell" dotnet eller? Typ svårt ;) hmm.. http://www.viksoe.dk/code/gmail.htm hur gör man månne en sån där? </funderar> Att göra en massa shellextensions känns inte riktigt vettigt, de hanteras ju inte som en del av filsystemet precis :/Skapa en virtuell mapp/övervaka en mapp!
Jag undrar hur man gör /om det är möjligt att skapa en virtuell eller möjligtvis övervaka en redan existerande mapp. Det jag vill göra är så att när användaren går in på min mapp så ska mitt program veta om det och då skicka (från programmet) vilka filer som finns i den mappen. D.v.s. att filerna behöver inte finnas i filsystemet, utan kanske bara i mitt program. Sen när användaren försöker öppna till exempel filen "test.txt" så ska programmet få veta det och få möjlighet att skicka tillbaka fildatan.
Går det att göra? Isåfall, hur gör man?Sv: Skapa en virtuell mapp/övervaka en mapp!
Sv: Skapa en virtuell mapp/övervaka en mapp!
Vad är det du ska göra?Sv:Skapa en virtuell mapp/övervaka en mapp!
Vem/vad ska läsa ifrån den här mappen?Sv:Skapa en virtuell mapp/övervaka en mapp!
Sv:Skapa en virtuell mapp/övervaka en mapp!
Det jag skulle kunna tänka mig är att göra någon form av invecklad konstruktion där du har en basic drivis som kommunicerar med en windows service skriven i c#, men.. Ur prestandasynpunkt så känns det inte så bra :PSv:Skapa en virtuell mapp/övervaka en mapp!
EDIT: http://msdn.microsoft.com/msdnmag/issues/04/01/WindowsShell/default.aspx, men läs updaten!Sv: Skapa en virtuell mapp/övervaka en mapp!