Hej, Det skulle vara ett stort säkerhetsproblem om servern kunde begära vilka filer klienten skall skicka över. Om man bortser från säkerheten, finns inget sätt att ladda över filer från den lokala datorn till servern på något sätt med en lokal adress? Någon save-funktion eller streaming? Du får skriva någon form av exekverbar kod som användaren kan välja om han eller hon vill köra eller inte FTP är ju en beprövad variant men återigen, det som sägs är att enligt säkerhetssynpunkt tillåter inte en webbserver att en klient laddar upp saker till servern utan att du som utvecklare eller ansvarig av servern tillåter det. Likaså är det åt andra hållet. En webb-applikation kan aldrig nå något på en klients dator med mindre än att någon programvara installeras som tillåter sådant, exempelvis ActiveX-kontroller. Möjligtvis via ActiveX eller någon Java-grej. Om du ska göra det via en webläsare så måste du ge den mer rättigheter än html tillåter. Eller låt användaren ladda upp arkiv med zip-filer som du packar upp och behandlar på servern.. Det flesta är väl i dagens läge bekanta med zip, och kan de omöjligen lära sig att zippa filer ska de inte sitta framför en dator alls.. ;) Jag är lite nyfiken, är det någon som vet hur man kan skriva en ActiveX-kontroll i .NET? ActiveX är bra om du bara har IE användare. Annars är ju Java ett ypperligt alternativ.Mängd-uppladdning av bilder
Jag hade tänkt att försöka ge mig på en mängd-uppladdning igenom en bildbank som jag håller på att bygga. Tankan var ju den att man ksuklle kunna använda sig av en File-input där användaren kunde välja ut en fil på datorn där man skulle vilja ladda upp hela innehållet (givetvis med en koll om det är bilder) som gör att man får ut hela sökvägen fram till filens namn.
Jag har även tänkt använda mig av DirectoryInfo för att få ut resten av filerna i samma mapp. Men problemet uppkommer nu när jag vill spara bilderna på servern. Är detta möjligt att göra om man enbart har en sökväg till filen på lokala datorn?
Mvh
Daniel GunnarssonSv: Mängd-uppladdning av bilder
Sv:Mängd-uppladdning av bilder
Sv: Mängd-uppladdning av bilder
Annars kan du ju naturligtvis använda andra vägar; skriva egna program, köra via ftp, etc.
EDIT: Oj, nu ser jag hur kvick jag var... =)Sv:Mängd-uppladdning av bilder
ZIP-filen är en bra idé, problemet är väl att denna fil kan bli väldigt stor, vilket äter serverns RAM-minne vid uppladdning?Sv:Mängd-uppladdning av bilder
Det finns dessutom en del gratiskomponenter som du kan använda, exempelvis:
http://www.radinks.com/upload/