Jo jag undrar lite hur casting och generics fungerar, jag läste tidigare att man kan casta en generic typ till ett interface. Metoderna ligger givetvis i 2 skilda klasser och som sagt innan så används interface som är generellt så därför vill jag bara ha basklassen av User i returformat. Jag skulle tro att du inte kan kasta collections, eller generics helt enkelt. Så antingen får du returnera rätt collection ifrån början, eller skapa en ny collection istället för att casta. Vet inte om det finns något annat sätt problemet är att det är en Collection<EntityBase> som kommer tillbaka. Det är inte samma sak som en Collection<User> vilken UserCollection implementerar. När du skapar en lista på det där viset så skapar du egentligen en helt ny typ en collection av entitybase, de går inte att downcasata den till en collection av user eftersom kompilatorn inte egentligen kan säkerställa att det är en collection med users. Som patrik säger. Detta ledde mig till en snyggare lösning där interfacet också fick vara generic samtidigt som jag gjorde ett interface för EntityBase.Generic och casting
Nu till frågan, jag har byggt en egen Collection<T> klass som bygger på generics som är abstract, jag har sedan ett tiotal klasser som ärver av denna som är mer specifika som t.ex. en användare.
UserCollection : Collection<T>
I ett senare fall så skapar jag upp en UserCollection och i min applikation som använder sig av interface så retunerar en metod en Collection<T> som egentligen är en UserCollection och efter att ha anropat denna metod så vill jag Casta tillbaka Collection<T> till UserCollection.
Detta säger kompilatorn till mig att detta inte går, hur skall jag gå tillväga för att lösa eller går runt problemet?Sv: Generic och casting
Users ärver av EntityBase
// Kod som skapar objekten
public Collection<EntityBase> CreateUsers(någonparameter)
{
UserCollection collection = new UserCollection();
// Kod som fyller collection.
return (Collection<User>)collection;
}
// Kod som anropat metoden.
public void blablabla()
{
// Den klagar på att den inte kan casta här under.
UserCollection collection = (UserCollection)CreateUsers(någonparameter);
}
Sv:Generic och casting
Sv:Generic och casting
Sv: Generic och casting
tänk dig såhär:
class UserCollection : CollectionBase
class EntityBaseCollection : CollectionBase
dessa två klasser går inte casta till varandra då den ena inte ärver den andra.
och det är precis exakt samma sak med Collection<user> och Collection<entitybase>
man kan lätt lura sig själv att det skulle gå för att user och entitybase är besläktade , men de runtimegenererade klasserna för listorna är _inte_ besläktade utan är helt olika klasser som bara råkar _innehålla_ besläktade items.
därför går det inte casta listorna..Sv: Generic och casting