Hejsan! Vad skulle det vara för en service i så fall? Ofta underhålls databaser semi-automatiskt av sysop:en. Antingen helt manuellt eller Att vid varje inloggning av en användare (alla användare) gå in i en class fil som raderar filer och uppdaterar databasen så att man får ett bättre flyt är ingen lösning att rekommendera eller låta denna kod köras så fort en besökare kommer in på startsidan default.aspx utan att ens logga in, gå in i classen under pageLoad ? Vid Användar påloggning: Finns det någon säkerhetsrisk eller något annat man bör tänka på om man väljer att radera filerna så fort besökaren kommer in på default.aspx? Det skulle underlätta mycket och göra det smidigt för mig med ett så pass automatiserat system som möjligt. Säkerhetsrisker finns väl alltid. Filerna kommer både att kunna vara privata och publika men i huvudsak publika. Lösningen ska klara av ett par tusen besökare per dag. Hur många filer som finns i omlopp är så klart olika från dag till dag men räkna med några hundra filer ala 1-2mb per dag. Du tillåter väl inte browsing på katalognivå på din site?Kör kod efter viss tid
Jag sitter här och funderar över hur man kör en kod vid en speciell tidpunkt.
Här på pellesoft kan man t.ex. bli bonusmedlem i tre månader sen måste ju systemet kolla om man är det eller inte, är man det efter dessa tre månader så står man kvar är man det inte blir man nedgraderad.
Det är en liknande funktion som jag är ute efter men den här ska inte bara ändra lite i databasen utan även radera en fil efter en viss tid. Säg att en användare laddar upp en fil 2007-04-17 10:25:32 och jag vill att den ska vara giltig i 48timmar så klockan 2007-04-19 10:25:32 vill jag att en kodsnutt körs. det är sidan timeExpered.aspx.cs som ska köras då och radera filen samt radera raden i databasen, hur löser jag detta på bästa sätt? Sv:Kör kod efter viss tid
Hur gör man på sidor som t.ex. communitys där man kan bli vip medlem i x-antal dagar och om man inte har förnyat sin vip prenumeration tills dess så blir man nedgraderad från vip medlem till vanlig medlem?
Har de någon service som ligger igång hela tiden eller vadå?
Kan jag lägga till en egen service på ett vanligt webbhotell som t.ex. loopia?Sv: Kör kod efter viss tid
regelbundna körningar initierade manuellt eller via schemaläggare. Att ha ett helautomatiskt
system har sina för och nackdelar. Om sysOp Pelle läser detta, så vore det kul att veta hur
han gör. I ditt fall (Ulf), tror jag att det är overkill att köra en resident service.
Varför inte prova följande variant:
Vid varje användar session visas endast de filer som är < 48 timmar gamla.
Sen föreslår jag att du gör en enkel sida (alternativt webservice) bara för dig,
där du på regelbunden basis 1ggr/vecka eller dag, gör en körning som
uppdaterar databasen och raderar gamla filer. Sv:Kör kod efter viss tid
Är är bättre att låta en admin på sidan logga in på en speciell adminsida där denna kod körs istället?Sv: Kör kod efter viss tid
Om man ändå ska hämta sökvägen till filerna i databasen kan man väl bara lägga till
en where i sqlsatsen och bara visa filer yngre än 48h!?
Radera filer kan man göra som sagt göra senare vid regelbunda underhållskörningar.Sv:Kör kod efter viss tid
Sv: Kör kod efter viss tid
Allt är en frågan om vilken nivå man vill lägga sig på?
Nog räcker det väl oftast med att man har tydliga regler och
säkra passwords.
Är det fallet att dessa filer endast ska vara tillgängliga för den
som laddat upp dem? Vilken trafik måste systemet klara?
Allt spelar roll om man skall få fram den bästa skräddarsydda lösningen.Sv:Kör kod efter viss tid
Sv: Kör kod efter viss tid
Så då kan du väl bara låta din asp.net sida visa filer vars fileinfo
skvallrar om adekvat färskhetsgrad.
Sen plockar du regelbundet bort utdaterade filer via t.ex en webservice, ftp eller
om ditt hotell tillåter nån typ av automatiskt underhållscript.
kan inte svara bättre än så.
testa att googla på : internet site maintenance
good luck!