Jag håller på att göra ett program som där användaren ska kunna skriva in en sökväg till en eller flera filer och filstrukturen ser ut så att samma fil kan finnas i flera mappar och då bör man kunna i sökvägen ange en * där programmet ska söka igenom alla mapparna efter just denna fil. Anta att du har dessa mappar: Både ja och nej, om sökvägen är c:\*\foo.txt så ska programmet hitta alla foo.txt som ligger i någon katalog under c:\ GetFiles kan ge en enumerator för samtliga filer i mappen inklusive filer i undermappar. Med andra ord, du kan få en enumerator för samtliga filer som ligger i någon mapp på C:\.Navigera i mappar
Hur gör man detta på smidigaste sätt?
Jag har börjat på en ganska ful lösning där jag tar sökvägen som en sträng och kollar delar upp strängen där det finns *-tecken och med hjälp av System.IO.Directory klassen hämta alla under mapparna. Detta fungerar bra om sökvägen endast innehåller ett *-tecken men om det förekommer 2 eller flera så fungerar detta inte alls bra. Har ni några tips på hur jag ska göra? Eller det kanske finns någon färdig klass som fixar detta?Sv: Navigera i mappar
c:\tempc:\temp\arnec:\temp\arne\ankac:\temp\anka
... och du har filen foo.txt i alla mappar.
ska då c:\*\foo.txt hitta alla foo.txt eller bara den i c:\temp?
Om den ska hitta alla foo.txt så måste du traska igenom alla subkataloger från 'söktoppen' och neråt för att sedan matcha varje fils hela sökväg med ditt sökuttryck.
/johan/Sv:Navigera i mappar
Sv: Navigera i mappar