Jag försöker att bygga en tillämpning med ett MDI-formulär där tre st child laddas samtidigt enl nedan. I .NET 2.0/VS2005 behöver du inte koda nåt av detta själv. Där sätter du MenuStrip.MdiWindowListItem till den menyn som ska innehålla vilka fönster som finns och med en checkruta bredvid. Innan jag får till detta, så har jag ett annat problem.Få tag på info ifrån child till mdi-formulär
|_______________|_____|
|_____________________|
I varje child så är kryssrutan kvar (för att kunna stänga childen).
Jag har en meny i MDI-formuläret,ett heter fönster, och där kan man ladda det fönster som är stänkt
(ung som i Photoshop). När man klickar på namnet på childformet så laddas den, och markeras med en
bock.
Problemet, när man stänger en child-form, hur får jag tag på den infon så jag kan avbocka i menyn???.
Jag hoppas att ni har förstått min fråga.Sv: Få tag på info ifrån child till mdi-formulär
Sen sköts allt automatiskt.
När du lägger till en ny MDI-form får du en färdig där allt detta är gjort.
Annars kan det väl inte vara svårare än att lyssna på child-formens FormClosed event.
Eller kanske ännu smartare, loopa igenom dina child-formulär, foreach (Form childForm in MdiChildren), innan menyn visas för att ta reda på vilka som finns och visas.Sv:Få tag på info ifrån child till mdi-formulär
I menyn för child så fillns en bock som talar om att childen är synlig. När jag klickar en gång till så
skall childen bli osynlig eller stängd.
<code>
Form picForm = new PicForm();
picForm.MdiParent = this;
picForm.Show();
//detta fungerar bra. Men om jag försöker med att kolla om menyn är checked.
if (mnuImage.Checked == true)//osv så får jag inte ihop det med hur jag skall kunna stänga det fönstret.
</code>
Jag har letat runt, och sen försökt med picForm.visible ==false och picForm.close men jag får det inte
till att fungera.