Sitter och försöker spara ner positionen på ett mdi child när min applikation stängs. Jag vet inte riktigt hur du spara Location positionerna, men jag gjort så att jag skapade två stycken settings för ett formulärs X och Y kordinater. Sedan i formuläret som ska öppnas på samma position som det stängdes så lade jag i formulärets formClosing event följade kod: Felet jag gjorde va att jag satte location innan jag öppnade formen.MDI child location
Vill sedan hämta hem detta när den startas igen så att fänsterna kommer på samma posetion.
Gör detta genom att spara ner innehållet i location och sedan återställa detta.
Om jag läser av location efter jag har skrivit till den så är det samma som jag skrivit, men fönstret har inte intagit sin rätta position. Måste man göra nått annat för att detta skalla fungera?Sv: MDI child location
Properties.Settings.Default.testX = this.Location.X.ToString();
Properties.Settings.Default.testY = this.Location.Y.ToString();
Properties.Settings.Default.Save();
När formuläret sedan ska öppnas så lägger jag följade kod i load eventet.
this.Location = new Point(Convert.ToInt32(Properties.Settings.Default.testX), Convert.ToInt32(Properties.Settings.Default.testY));
Och detta fungerar fin fint för mig. Det finns säkert smartare sätt att spara X och Y positionerna men principen fungerar. Glöm inte att om du ska använda settings funktionen så måste du sätta ett default värde på dom annars så får du ett fel när formuläret ska öppnas första gången. Sjävlklart behöver man inte göra om kordinaterna till strängar det vara bara jag som var lat och inte orkade sätta settings till int.
/Lycka till!
Sv:MDI child location
Nu sätter jag den i load eventet och nu fungerar det klockrent.
Tackar