Om jag har skapat en variebel i ett windows formulär. Hur får jag med mig denna variabel till ett annat formulär? Ett formulär är ett objekt precis som vilken annan klass som helst. Hej och tack för svaret! Här är ett sätt att lösa det på. Jag vill verkligen tacka dig Jan. Jag har tack vare dig fått ett bredare perspektiv på hur jag kan använda mig av konstruktor och därmed öppnas mer möjligheter med kontrolerna/klasserna.Från ett formuilär till ett annat?
Sv: Från ett formuilär till ett annat?
Alltså är det bara att t.ex. skicka med info i konstruktorn eller en annan metod, t.ex. Show().
Läs på om objektorientering.Sv:Från ett formuilär till ett annat?
Jag förstår att det är så jag ska få med info till det nya formuläret.
Felmedelande dock:
"The best overloaded method match for 'System.Windows.Forms.Form.Show(System.Windows.Forms.IWin32Window)' has some invalid arguments"
och...
"cannot convert from 'string' to 'System.Windows.Forms.IWin32Window'"
....som svar när jag försöker skicka med en variabel som är skapt i form1 till form2?!Sv: Från ett formuilär till ett annat?
Form1 innehåller 2 knappar som båda öppnar Form2 men den ena skickar med lite extra info i form av en sträng. Du kan ju byta ut strängen mot ett objekt som innehåller all info du vill skicka.
Form1
<code>
namespace WindowsApplication1
{
public partial class Form1 : Form
{
public Form1()
{
InitializeComponent();
}
private void button1_Click(object sender, EventArgs e)
{
Form2 form = new Form2();
form.Show(this);
}
private void button2_Click(object sender, EventArgs e)
{
Form2 form = new Form2("Lite extra info");
form.Show(this);
}
}
}
</code>
Form2
<code>
namespace WindowsApplication1
{
public partial class Form2 : Form
{
public Form2()
{
InitializeComponent();
}
//Extra konstruktor för formuläret
public Form2(string someExtraInfo):this()
{
this.textBox1.Text = someExtraInfo;
}
}
}
</code>Sv:Från ett formuilär till ett annat?
André du har rätt i att jag bör läsa på klasser mer.
Med vänliga hälsningar
Kaj