Hej hopp! Nu tänker jag inte lösa problemet i sig åt men jag kan komma med några tips: Det lättaste sättet att lösa en FIFO kö måste väl ändå vara att använda klassen queue som är färdig att göra precis det den ska?Köer
Första inlägget jag gör här så tänkte för det första presentera mig... Heter Alexander och studerar för nuvarande på John Bauer i Örebro och är inne på mitt sista år! Ska bli grymt skönt att ta studenten 08!
Så.. nu har vi också kommit igång med diverse olika ämnen som jag har och bl a de jag har valt till "Programmering C"... Nu över sommaren så har det inte blivit någon vidare programmering direkt så min kodning är lite rostig.. Ganska mycket faktiskt.. Så jag skulle behöva hjälp med en uppgift jag fick till att lösa.. De flesta blev ganska sura när de enda han gav oss i stortsett var ett papper där det ungefär stod: "Gör såhär o såhär.. så har du ett program som kan göra såhär"... Man funderade lite kring lärarens upplägg av uppgiften men det var bara bita ihop och försöka..
Här kommer det roliga..!
Läraren ville att vi skulle använda oss utav timers i vårt lilla SPEL som vi skulle bygga... Och vi har aldrig jobbat med timers innan så redan på steg 1 så fastnade vi..
Jag ska försöka återberätta uppgiften så mycket som möjligt så ifall det finns nån programmeringsglad snubbe här inne som orkar och kan ta sin tid åt att hjälpa mig så vore det skit schysst!
SPELETS LAMA NAMN: KROKODILEN KENNETH
Jag ska använda mig utav köer (Queues) och till det så använder vi oss utav klassen System.Collections.
Ska försöka att förklara det hela nu då:
Krokodilen Kenneth är hungrig och vill ha mat och det är du som användare som ska se till att han blir mätt!
Vi har en multiline textbox (Textbox1) till höger som vi själva från början har skrivit in diverse olika maträtter så att vi i förväg vet vad han vill ha (G Nivå).
Till vänster om multiline textboxen så ska det vara en liten textbox (Textbox 2) där man fyller i den översta maträtten som står i (Textbox1).
När man skriver in i (Textbox2) t ex : Köttfärssås med spagetti så ska maträtten läggas i en kö som Kenneth ska äta upp då han blir hungrig.. Och detta ska styras av Timers gott folk!
Spelets syfte är att träna sin snabbhet på att skriva på ett tangentbord för det är nämnligen så att vi ska sätta in en timer till som styr nedräkningen! Hinner man inte skriva in rätt maträtt innan nedräkningen har nått 0 så förlorar man spelet och Kenneth äter upp dig istället!
ALLTSÅ! Sammanfattning:
- Multiline Textbox för maträtter
- Textbox så att man kan skriva in rätt maträtt som Kenneth vill ha
- En Button så man skickar iväg maträtten till kön!
- Kenneth blir hungrig i en viss interval (Timer 1)
- Nedräkning, man måste ange rätt maträtt innan tiden går ut ( Timer 2 )
- En knapp för START!
KÖ typen jag skall använda är utav FIFO (First in First out) d.v.s när man skrivit in en maträtt som man läser av ifrån textboxen till höger så ska den läggas i kön.. Det är Kenneth som inuti Timer 1 som ska läsa av kön och efter varje måltid, ta bort eventuella inlägg i kön!
Hoppas ni förstår och hoppas jag inte är alltför jobbig nu! =) Kan vara kul för er andra som inte har något att göra!
Och vem vet? Kanske en old-school uppgift som någon varit med om tidigare?
Tacksam för svar allesammans!
Ha det bra!Sv: Köer
1. En timer har ett timerevent, i det eventet ska du mata krokodilen med det översta elementet i din kö
2. En kö kan man lösa på många sätt, enklaste sättet att lösa en FIFO-kö är enligt mig att göra en klass som innehåller en collection, en fetchmetod (returnerar alltid element 0 i din collection så länge din collection innehåller något) och en setmetod (sätter in ett objekt sist i din collection)
3. Nedräkningen för att hålla koll på maträtterna startar du om varje gång din kö har fått in ett giltigt element, den kollen kan man göra på många olika sätt, själv hade jag nog lagt den i köns setmetod men riktigt korrekt blir det nog inte innan man byggt en separat validatorklass...Sv:Köer
För att använda en timer så kan du helt enkelt dra in en timer från toolboxen till ditt form och dubbelklicka på timern som dyker upp för att skapa eventet. Sen får du gräva runt i properties och på timerns diverse funktioner för resten av funktionaliteten :)
Om du lyckats med den delen så bör resterande av uppgiften visa sig relativt enkel.
/PO