Hej, Kan du måla upp scenariot lite? (Troligtvis är java applet det som är enklast att sparka igång, men, som sagt, java applets är ju som sagt inte .net..) hmm...scenariot är som såhär: Mja, men som sagt, skulle vilja veta lite mer om scenariot (typ, vad är det för typ användare, publikt/intranät etc.) Jaha...du menade så. :) Vi har använt ClickOnce och tycker det funkar bra. att få ut .net 2.0 är inga problem. Du ger dem en URL, de kommer till installsidan för din ClickOnce-produkt. Byta ut ActiveX kontroll mot Java Applet eller .Net?
Sitter med en ActiveX kontroll som jag vill bli av med. Problemet med ActiveX är ju att de måste installeras på klient, vill bort från det.
Har sneglat lite på Java applets, verkar vara ett bra alternativ eftersom jag inbillar mig att det räcker med att man har JRE så funkar applets.
Finns det något motsvarande i .Net?
Var länge sedan jag satt med java och våra andra projekt håller på att bytas/portas mot ASP.Net/C#. Så det hade ju varit bra för att få en homogen utvecklingsmiljö. :)Sv: Byta ut ActiveX kontroll mot Java Applet eller .Net?
Sv:Byta ut ActiveX kontroll mot Java Applet eller .Net?
Jag har en ActiveX som gör lite grejer. Jag vill bli av med den så att användaren inte behöver ladda ner något specifikt för mig produkt, som med flash tex.
Java applets funkar väl lite som flash, fast det finns ett vettigt språk bakom.
Så då undrar jag, finns det någon motsvarighet i .Net?
Kan jag skapa ett program i .Net och köra det "som en applet"?Sv: Byta ut ActiveX kontroll mot Java Applet eller .Net?
Sv:Byta ut ActiveX kontroll mot Java Applet eller .Net?
Företagsintranät i nuläget men inte omöjligt att det blir publikt på internet. Och gällande intranät så vill jag undvika att IT ska behöva installera ActiveX kontrollen på varje användares dator.Sv: Byta ut ActiveX kontroll mot Java Applet eller .Net?
Kravet är att klienterna har DotNet 2.0 på klienten.
Vilket inte har varit något problem heller i vårt intranät.
Om ditt IT-folk har någon slags koll på läget så kan de trycka ut DotNet till alla som behöver det :)
http://www.ondotnet.com/pub/a/dotnet/2004/10/11/clickonce.htmlSv:Byta ut ActiveX kontroll mot Java Applet eller .Net?
Kommer användarna att få en fråga varje gång de startar appen då? Om att nu installeras den? Eller de får den bara en gång...eller aldrig?
Kommer det att köras i ett separat fönster eller i webbläsaren? Kan jag skicka in argument från webbläsaren som ska användas i uppstarten?
Verkar dessutom bara funka med IE för tillfället. :(
Det är ju lite tråkigt men överkomligt.
Men efter att ha kikat på länken så verkar tyvärr java applets fortfarande smidigare. Det ska helst inte köras som ett vanligt program, utan det ska gärna vara som ActiveXen var, att det körs i webbläsaren.Sv: Byta ut ActiveX kontroll mot Java Applet eller .Net?
Nu kan de installera + starta app.
Sen kan de starta från samma webbsida eller från startmenyn. (det är valbart när du gör setup:en i VS2005). För oss har det funka klockrent, så länge klienten ha XP+.NET2.0.
Sen körs den som en vanlig Windows-applikation. Jag vet inte om du kan skicka med parametrar. Men jag kan tänka mig att det finns.. (Jag har inte utforskat allt om detta).
Jag tror att Java blir mer struligt om du måste brottas med lite olika versioner av Windows/Webbläsare/Java runtime.