Två frågor. Det här luktar ju nästan skoluppgift :) Faktum är att det varit en skoluppgift som ska vidareutvecklas så helt fel är du inte..=) vad är det som du inte förstod av det jag tidigare skrev om punkt 1? Får ingen ordning är ett vagt uttryck.Små/Stora bokstäver resp. Spara värde i combobox
1. Jag har en combobox med ett antal värden i som jag skapar i programmet, när jag avslutar programmet raderas dessa värden och jag får lägga in dom på nytt. Hur kan jag spara dessa efter program avslut? Nya värden kan läggas till vid varje användningstillfälle.
2. Jag har en textfil som jag läser text ifrån i en sökfunktion. Nu gör programmet skillnad på små och stora bokstäver. I text filen kommer det att finnas en blandning. Hur löser jag detta?
Tack på förhand
CalleSv: Små/Stora bokstäver resp. Spara värde i combobox
Men jag ger dej i alla fall ett metspö ...
1) Spara undan relevant data när du stänger ner applikationen och ladda samma information när du startar applikationen nästa gång. Tex. m.h.a. Settings som du kommer åt via projektets propertysidor. Alternativt med egen filskrivning/serialisering.
2) sök case insensitivt, t.ex. med string.Compare(string a, string b, StringComparison comparisonType)Sv:Små/Stora bokstäver resp. Spara värde i combobox
Små/stora bokstäver är löst, men punkt 1 får jag ingen ordning på. Några förslag?
Tack på förhand!Sv: Små/Stora bokstäver resp. Spara värde i combobox
Sv: Små/Stora bokstäver resp. Spara värde i combobox
1. Har du fångat händelsen som triggas när applikationen stängs? Om du är där har du en bra start.
2. Välj sätt att spara data. Spara i settings eller som fil. Det är ett val du måste göra.Börja med sparningen och ställ en mer konkret fråga så torde du får mer hjälp.