jag har installerat sql server express och lagt in en db som vi kan kalla TEST, i visual studio skriver jag sedan följande: Felmeddelande? bara system.data.oledb.oledbexception: no error information available: DB_E_ERRORSOCCURED(0x80040E21) Varför använder du en OleDbConnection istället för en SqlConnection? Hej!Får inte sql server express att funka med min c#-app, connectionstringproblem...
public OleDbConnection StartDb()
{
sqlCon = new OleDbConnection("Provider=SQLOLEDB;Data Source=mitt datornamn;Initial Catalog=TEST;Integrated Security=True;");
return sqlCon;
}
men det blir bara fel *suck*...vad kan det vara?Sv: Får inte sql server express att funka med min c#-app, connectionstringproble
Sv:Får inte sql server express att funka med min c#-app, connectionstringproble
väldigt begripligt alltsåSv: Får inte sql server express att funka med min c#-app, connectionstringproble
/JohanSv: Får inte sql server express att funka med min c#-app, connectionstringproble
Initialt hålle rjag med Johan. Du bör använda System.Data.SqlClient.SqlConnection och inte OleDb. Ett tips kan vara att SqlExpress installerar sig som standard med ett instansnamn som är SQLExpress vilket gör att man måste ange detta i connectionsträngen.
Så du bör ändra connection strängen till följande skulle jag tro:
Server=datronamn\SQLExpress;Initial Catalog=TEST;Integrated Security=SSPI
Integrated Security skall vara SSPI. Vill du använda True så heter parametern Trusted_Connection. Resultatet är detsamma.